Ruth & Alex – 5 Flights Up (2014)

Regie: Richard Loncraine | 88 minuten | drama | Acteurs: Morgan Freeman, Diane Keaton, Carrie Preston, Cynthia Nixon, Alysia Reiner, Claire van der Boom, Sterling Jerins, Miriam Shor, Josh Pais, Maddie Corman, Liza J. Bennett, Hannah Dunne, Katrina E. Perkins, Nadia Gan, Joanna Adler, Jackie Hoffman, Violet Krumbein, Jordan Baker, Marcia DeBonis

“I like to worry, it keeps me calm.” De rol van Ruth Carver in het komische drama ‘Ruth and Alex’ (2014, in de Verenigde Staten uitgebracht onder de titel ‘5 Flights Up’) is actrice Diane Keaton op het lijf geschreven. Keaton, ooit de muze van Woody Allen, heeft van neurotische, onzekere vrouwen haar handelsmerk gemaakt en ook in ‘Ruth and Alex’ doet ze waar ze het beste in is. Op papier is het een briljante zet om Morgan Freeman tegenover haar te zetten, een man die altijd rust uitstraalt en die zelfs het meest opgefokte standje tot kalmte zou moeten kunnen manen. In de praktijk pakt het partnerschap tussen deze twee oude rotten in het vak ook prima uit. Daarom is het jammer dat het verhaaltje waarin deze twee living legends in ‘Ruth and Alex’ verzeild zijn geraakt zo nietszeggend is. Dat maakt de chemie van het centrale acteursduo namelijk het enige wat deze film nog een beetje boven het maaiveld doet uitsteken.

‘Ruth and Alex’ is gebaseerd op de bestseller ‘Heroic Measures’ van Jill Ciment. Gepensioneerd onderwijzeres Ruth (Diane Keaton) en kunstenaar Alex (Morgan Freeman) zijn al decennialang gelukkig getrouwd en wonen al veertig jaar in hun oude, vertrouwde appartementje in Brooklyn, New York. Net zoals zijn inwoners begint ook de woning de nodige ouderdomskwaaltjes te vertonen en wanneer Ruths nicht Lily (Cynthia Nixon uit ‘Sex and the City’) aangeeft dat er mensen zijn die er misschien wel een miljoen dollar voor overhebben om het appartement van hen te kopen, raakt Ruth enthousiast. De wijk waarin ze wonen trekt een steeds jongere doelgroep en ze zijn zo onderhand de oudste bewoners; ze kunnen hun oude dagen bovendien beter slijten in een gelijkvloers appartement, of eentje met een traplift. Alex wil het allemaal eerst eens rustig overdenken en beseft dat Lily, die zelf makelaar is, er natuurlijk ook een slaatje uit wil slaan.

Gedurende een weekend volgen we het stel, spelend met de gedachte het huis te verkopen waar ze zo veel herinneringen hebben. Herinneringen die in de film vormgegeven worden aan de hand van flashbacks die voor de nodige backstory moeten zorgen. In het weekend gebeurt er ook nog het een en ander – op grote schaal (een plotselinge terreurdreiging die de huizenprijzen doet dalen) en op kleine schaal (Dorothy, de geliefde viervoeter van het echtpaar, belandt in de lappenmand) – dat hun beslissing verder op losse schroeven zet. Maar het verhaal van ‘Ruth and Alex’ laat zich door geen enkele crisis meer leven inblazen. ‘Uit het leven gegrepen’ is vaak een aanbeveling, maar in dit geval is hetgeen we voorgeschoteld krijgen wel érg alledaags. Het blijft kijken naar een ouder koppel dat nadenkt over het verkopen van hun huis; meer kun je er niet van maken, en het klinkt even saai als het is. De film wordt gelukkig gered door Keaton en Freeman, die een charmant en geloofwaardig stel neerzetten met wie het makkelijk meeleven is. En dan spelen ze nog op de automatische piloot.

Topacteurs als Keaton en Freeman verdienen een beter, dynamischer script waarin ze meer uitgedaagd worden om hun acteertalenten tentoon te spreiden. Nu is ‘Ruth and Alex’ geen onvermakelijke maar wel een beetje een zouteloze exercitie.

Bioscooprelease: 2 juli 2015
VOD-release: 5 november 2015
DVD-release: 6 november 2015