Seuls Two – Two Alone in Paris (2008)

Regie: Eric Judor, Ramzy Bedia | 94 minuten | actie, komedie | Acteurs: Eric Judor, Ramzi Bedia, Benoît Magimel, Kristin Scott Thomas, Omar Sy, Elodie Bouchez, Edouard Baer, Fred Testot, François Damiens, McJean Gab1, Hafid F. Benamar, Romain Berger, Alexandre Massal.

Eric Judor en Ramzy Bediar vormen een bekend komisch duo in Frankrijk. Ze speelden eerder de hoofdrollen in de films ‘Les Dalton’ (2004) en ‘Steak’ (2007). Voor ‘Seuls Two’, gebaseerd op het waargebeurde verhaal van een zigeunerdorp in Nevada dat in 1964 op onverklaarbare wijze van de aardbodem verdween, besloten ze zelf de regie ter hand te nemen. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, dat blijkt geen onverdeeld succes.

Wat is dat toch met Franse humor? Waarom moeten de hoofdrolspelers altijd zo schreeuwen? Is dat een truc om de gaten in het script te maskeren? Want ‘Seuls Two’ is een actiekomedie die niet in de schaduw kan staan van bijvoorbeeld de ‘Taxi’-reeks.

De film begint met een spectaculaire ramkraak van een pinautomaat, midden op een drukke dag in Parijs. Meesterdief Curtis (Ramzy Bediar) daagt zijn eeuwige opponent, de dommige en eigenwijze politieagent Gervais (Eric Judor), recht voor zijn neus uit. Met als extra handicap dat Gervais aan het posten is verkleed als ananas. Enfin, de toon is gezet. Gervais staat op het punt van trouwen met vriendin Juliette (Elodie Bouchez) en Curtis heeft een oogje op de bevallige eigenares van een antiquariaat (een weinig overtuigende Kristin Scott Thomas) waar hij zijn gestolen spullen kwijt kan. Zij waarschuwt Curtis dat een bende geboefte, de Bouglioni’s, zijn scalp wil hebben. Aan de vooravond van zijn huwelijk bevindt Gervais zich ineens in een volkomen verlaten Parijs. Maar natuurlijk doemt zijn levenslange tegenstander Curtis op, rondracend in een heuse Formule 1 bolide. Veel achtervolgingen volgen elkaar op en de twee worden af en aan ‘gedropt’ in een lege, parallelle wereld. Het ene moment zitten ze prinsheerlijk samen te picknicken op een verlaten snelweg, het andere moment raast het verkeer als vanouds langs. Het weerhoudt Curtis er niet van zijn criminele activiteiten in het verlaten Parijs te stoppen. Om het grote aantal schilderijen dat hij ontvreemd te verstoppen, bedient hij zich van zeer originele schuilplaatsen. Gedurende de film trekken de twee tegenpolen steeds meer naar elkaar toe en er ontstaat wat je een ‘vriendschap’ kunt noemen tussen de cop en de robber. Niemand gelooft het ‘verdwijnverhaal’ van Gervais, ook zijn vriendin niet, die tevergeefs bij het altaar wachtte. Tijdens de kerkelijke inzegening van het huwelijk poging twee eindigt de film op potsierlijke wijze.

Net zo potsierlijk zijn de acteerprestaties. Met een beetje moeite is deze regiepoging van het iets te dartele Franse duo charmant te noemen. In de stijl van Louis de Funès brengt ‘Seuls Two’ voornamelijk kinderachtige humor, met slechts enkele originele vondsten. Vooral de boeven die het op Curtis gemunt hebben blinken uit in infantiel spel. Het is wel apart om Parijs zo goed als verlaten te zien, dat doet denken aan films als ‘Vanilla Sky’ en ‘I Am Legend’. Laten we het er maar op houden dat Franse humor, met zijn overdaad aan karikatuur, als ‘typisch’ omschreven kan worden. Kortom, voor de echte liefhebber.

Ruud Stift