Spooktijd met Laban – Lilla spöket Laban: Spökdags (2007)

Regie: Per Åhlin, Alicja Jaworski, Karin Nilsson, Lasse Persson | 62 minuten | animatie, familie, korte film | Nederlandse stemmencast: Wiebe Pier Cnossen, Lucas Dietens, Hetty Heijting, Noortje Herlaar, Tim Koper, Jurjen Van Loon, Jan Nonhof, Beatrijs Sluijter, Hymke de Vries, Donna Vrijhof

Het concept van kindvriendelijke spookjes is natuurlijk niet nieuw in de fantasiewereld. Al in de jaren dertig van de vorige eeuw bedachten Seymour Reit en Joe Oriolo Casper het vriendelijke spookje. In eerste instantie was het de bedoeling een kinderboek uit te brengen maar uiteindelijk werden de rechten voor het boek gedurende de Tweede Wereldoorlog verkocht aan de animatie-afdeling van Paramount Pictures’ Famous Studios. Hierop bracht de studio in 1945 ‘The Friendly Ghost’ uit, een korte animatiefilm, die een aantal vervolgen kreeg. In 1995 kwam er een live action variant met Christina Ricci en Bill Pullman en een computergeanimeerde Casper. Het Amerikaanse spookje heeft sindsdien geduchte concurrentie gekregen van een Europees spookje: Laban. Het spookje Laban is een creatie van het Zweedse echtpaar Inger en Lasse Sandberg, die het figuurtje in de jaren zestig bedachten voor hun zoon. Hij was door  buurtkinderen de stuipen op het lijf gejaagd door het vertellen van spookverhalen en door middel van Labans avonturen hielpen de ouders hem over deze angst heen. De verhalen van Laban sloegen bij veel kinderen aan en inmiddels is het spookje, dat zelf niet durft te spoken, populairder dan Casper. Logisch vervolg is een adaptatie op het witte doek, en deze kwam in 2006 met ‘Het kleine spookje Laban’ (‘Lilla spöket Laban’).

‘Spooktijd met Laban’ (‘Lilla spöket Laban: Spökdags’ in het Zweeds) is daar weer een opvolger van. Het is een tekenfilm waarin de teken- en vertelstijl trouw blijft aan het origineel van het echtpaar Sandberg. Met eenvoudige lijnen en kleurrijke collage-achtige achtergronden wordt een wereld gecreëerd waar kinderen zich onmiddellijk thuis zullen voelen.

In vijf korte verhaaltjes, ideaal voor de korte concentratieperiode van kleuters, maken we kennis met Laban, zijn zusje Labolina, de vader en moeder en enkele andere figuurtjes, zoals Prins Bas en hondje Rufus. Heel eng of spannend zijn deze verhaaltjes niet, eerder grappig. Zo heeft moeder in het eerste verhaaltje de hik en wordt er van alles geprobeerd om haar er van af te helpen. Ook blijkt uit dit stukje dat de onverschrokken en dappere  vader van Laban zelf ook angstig is, hij is bang voor muizen!

In het tweede verhaaltje moet Laban op zijn zusje Labolina passen als hun ouders een avondje weg zijn. Wie zou de grootste held van de twee zijn? In het derde stukje verdwalen Laban en Labolina in het bos bij het kasteel Goedemorgenzon, wanneer zij met een trucje van Rufus af willen komen. Het vierde deeltje gaat over de ziekte van Labans vader. Nu moeten de Prins en Laban zelf gaan spoken in het kasteel, maar of dat gaat lukken is maar de vraag. Tenslotte vieren we de verjaardag van Labans vader mee en zien we hoe Labans angst om zijn vader teleur te stellen helemaal ongegrond is.

‘Spooktijd met Laban’ is een schattige familievriendelijke film vol leuke personages en geestige stukjes.

Bioscooprelease: 5 februari 2009