Spy Game (2001)

Regie: Tony Scott | 121 minuten | actie, drama, thriller | Acteurs: Robert Redford, Brad Pitt, Catherine McCormack, Stephen Dillane, Larry Bryggman, Marianne Jean-Baptiste, Matthew Marsh, Todd Boyce, Michael Paul Chan, Garrick Hagon, Andrew Grainger, Bill Buell, Colin Stinton, Ted Maynard, Tom Hodgkins

Tony Scott heeft al vele goede films op zijn naam staan, waaronder ‘Crimson Tide’ en ‘Enemy of The State’. Hij heeft met deze spionagethriller wederom een sterke film afgeleverd. ‘Spy Game’ bevat niet veel actie, maar door het verhaal en het acteerspel van Robert Redford en Brad Pitt word je volledig in het verhaal getrokken. Redford en Pitt zijn een goed stel samen en ze komen de gehele film overtuigend over als de leraar en zijn pupil, hierdoor wordt ook het einde geloofwaardig.

Robert Redford gaat al geruime tijd mee, hij houdt zich de laatste tijd meer bezig met produceren en regisseren. Maar we kennen hem als een uitstekende acteur. Zo ook in ‘Spy Game’ zet hij een geweldige rol neer als Nathan Muir, een CIA agent die nog één dag moet werken voordat hij met pensioen gaat. Hij heeft jarenlang zijn leerling Tom Bishop getraind tot dat hij klaar was voor het spionage werk. Ze hebben missies uitgevoerd in Vietnam, Berlijn en Beiroet. Na hun laatste missie hebben ze elkaar niet meer gezien. Nathan krijgt te horen dat Bishop vast zit in een Chinese gevangenis, hij wordt over 24 uur geëxecuteerd omdat hij verdacht wordt van spionage. Eenmaal op kantoor aangekomen vertrouwt Nathan de hele zaak voor geen cent. Zijn superieuren houden een vergadering over Bishop en hebben hiervoor alle informatie nodig die ze maar kunnen krijgen. Nathan houdt een aantal dossiers achter zodat zij hem nodig hebben voor de informatie over Bishop. Hij vertelt zijn verhaal in een vergaderruimte. De CIA wil Bishop eigenlijk laten vallen, maar Nathan probeert achter de rug van zijn collega`s om zelf iets in elkaar te zetten.

De film speelt zich af in een tijdsbestek van vierentwintig uur. Het grootste gedeelte van de film wordt aan de hand van flashbacks verteld waarin wij zien wat er allemaal is gebeurt tussen Muir en Bishop, hoe zij elkaar ontmoet hebben, hoe Bishop getraind werd en hoe hun relatie als leraar en leerling verliep. Tussen de flashbacks door zien we de besprekingen die Muir heeft met zijn superieuren en de dingen die Muir onderneemt om zijn pupil te helpen. De film heeft niet echt een snel tempo en het verhaal is misschien iets aan de lange kant, maar het verhaal blijft spannend en de locaties in Vietnam, Berlijn en Beiroet zijn mooi gefilmd.

Het is fascinerend om te zien hoe spionnen werken, welke risico`s ze lopen en hoe ze hun problemen oplossen. ‘Spy Game’ is een geweldige spionagethriller.

Marvin Heineman

Bioscooprelease: 7 februari 2002