StreetDance 2 (2012)

Regie: Max Giwa, Dania Pasquini | 85 minuten | drama, muziek, romantiek | Acteurs: Tom Conti, George Sampson, Falk Hentschel, Sofia Boutella, Jess Liaudin, Stephanie Nguyen, Joanna Jeffrees, Matthew David McCarthy, Eva Dagoo, Chris Knight, Lee Craven, James Michael Rankin, John Duggan, Sami Tesfay, Tom Swacha, Fredi ‘Kruga’ Nwaka, Akai Osei-Mansfield, Brian Niblett, Benjay X Murphy, Samuel Revell, Ratisha Belush, Mark Tristan Eccles

Het genre van de dansfilms, dat in de jaren zeventig met klassiekers als ‘Grease’ (1978) en ‘Saturday Night Fever’ (1977) een opleving beleefde, zit in het nieuwe millennium weer in de lift. Films als ‘Step Up’ (waarvan het vierde deel in juli 2012 in première gaat), ‘Save the Last Dance’ waarvan inmiddels ook al twee delen verschenen zijn, en ‘Shall We Dance’ (2004) zijn er een relatief groot aantal nieuwe franchises binnen dit genre uitgekomen. Na het vooral commercieel gezien succesvolle ‘StreetDance’ (2010), kon ‘StreetDance 2’ natuurlijk niet uitblijven.

In het eerste deel van ‘StreetDance’ maakten we kennis met een groepje streetdancers dat in Londen met een aantal balletdansers moest samenwerken om zo uiteindelijk de ultieme dancebattle met de grote concurrent te winnen. Van het verhaal van het tweede deel hoeft niemand meer te verwachten dan de uiterst dunne plot van deel een. In dit geval is Londen vervangen door Parijs en waar het in het eerste deel de opdracht was om streetdance met ballet te combineren, moet er in dit geval een combinatie tussen streetdance en salsa gevormd worden. Hoofdpersoon in ‘StreetDance 2’ is Ash (Falk Hentschel). Ash is de leider van zijn groep streetdancers, bestaande uit de beste dansers uit heel Europa, en om hun grote rivaal, ‘The Invincibles’ genaamd, te verslaan komen ze terecht bij Eva (Sofia Boutella), een specialiste in de Zuid-Amerikaanse salsa.

Eigenlijk is het overbodig om het verhaal nog verder toe te lichten. Uiteraard zit er een zeer slechte romance in verwerkt. Veel voorspelbaarder en plichtmatiger dan dit kun je het niet krijgen. Toch zou het niet eerlijk zijn om de film puur hierop te beoordelen, het verhaal doet er namelijk totaal niet toe en is een excuus om de vele verschillende dansscènes, waar het immers om draait, in beeld te brengen. Deze scènes zelf zijn van een redelijk wisselend niveau. Dit is uiteraard voor een deel bewust gedaan omdat de hele film draait om de grote einddans waarin Ash het met zijn team het tegen ‘The Invincibles’ opneemt. De vele dances die de film je voorschotelt zijn dan ook met name in het begin een beetje verplicht, maar het wordt vrij goed opgebouwd. De grote slotact in een gigantisch stadion, is met recht een goede bekroning en brengt je op het puntje van je stoel. De soundtrack en de uiteindelijke combinatie van salsa en streetdance zijn zeker fraai en voor dansliefhebbers is dit genieten.

Maakt dit van ‘StreetDance 2’ dan meteen ook een goede film? Nee, dat zeker niet. Los van het verhaal mankeert er namelijk nog wel meer aan, zoals bijvoorbeeld het (te verwachten) uitermate matige acteerwerk. Met name hoofdpersoon Ash komt door zijn enorm holle blik in zijn ogen nogal knullig over en ook de overige karakters stellen weinig voor. De dialogen zijn dan ook uitermate zwak te noemen. Buiten een nog enigszins grappige eetscène waarin Ash indruk probeert te maken door zoveel mogelijk pepers te eten heeft ‘StreetDance 2’ op filmgebied maar bar weinig te bieden. Ook de toevoeging van 3D is, net als in het eerste deel, overbodig. Daarnaast is het voor Nederlanders pijnlijk om te zien dat we in het begin op een kaart van Europa de Nederlandse vlag in blauw wit rood in plaats van rood wit blauw zien wapperen. Nee, de enige conclusie kan zijn dat ‘StreetDance 2’ een droom is voor liefhebbers van streetdance, maar een nachtmerrie voor de liefhebber van een goede film.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 26 april 2012
DVD- en blu-ray-release: 12 september 2012