Sven en de rat – Svein og Rotta (2006)

Regie: Siv Rajendram | 72 minuten | familie | Acteurs: Thomas Sarby Vatle, Celine Louis Dyran Smith, Luis Engebrigtsen Bye, Severin Eskeland, Benjamin Gulli, Aslag Gurrormsgaard, Jan Gunnar Roise, Miriam Sogn

Het verhaal van deze film is gebaseerd op het populaire Noorse kinderboek van Marit Nicolaysen. De film gaat over de negenjarige Sven, en richt zich op kinderen van ongeveer die leeftijd. Alhoewel het verhaal zich goed leent voor een familiefilm is met de manier van regisseren en de eenvoudig gehouden dialogen gekozen voor deze doelgroep. En deze groep zal de vriendschap tussen Sven en zijn huisdier, de rat Halvorsen, zeker kunnen waarderen. Er wordt goed ingespeeld op de gevoelens die kinderen ontwikkelen voor hun dieren, en daarmee wordt de film heel herkenbaar.

Sven en zijn beste vriend Dan zijn beiden een beetje een buitenbeentje in de klas. Af en toe worden ze ook gepest door wat stoere klasgenoten. Maar gelukkig delen de jongens samen hun liefde voor ratten. Beiden hebben ze een ratje, die ook veel met elkaar spelen. Bijvoorbeeld op school, waar ze hun huisdier stiekem mee naar toe nemen, en vervolgens verstoppen in de ventilatiebuizen. De problemen ontstaan omdat veel mensen een hekel hebben aan ratten. Zo is bijvoorbeeld de directrice van school op rattenjacht. En heeft Sven het thuis af en toe zwaar te verduren als Halvorsen weer een kabel heeft doorgeknaagd. Als er dan een nieuw meisje in de klas verschijnt, lijkt daarmee ook nog een strijd te ontstaan tussen Sven en Dan. Hoewel ze in eerste instantie niet durven, schrijven ze zich toch in voor de jaarlijkse huisdierenwedstrijd, om duidelijk te maken dat ratten “cool” zijn. Dit betekent dat Halverson kunstjes moet leren, die hij kan tonen aan de jury. Daar gaan ze met zijn drieën mee aan de slag. En natuurlijk gaat er van alles mis.

De herkenbaarheid voor kinderen is groot. Zoals bij de jaloezie die optreedt bij Dan, wanneer Sven ook tijd doorbrengt met het nieuwe meisje uit de klas. Maar ook bij de tranen van Melissa, omdat ze door de verhuizing afscheid heeft moeten nemen van haar geliefde hondje. Dierenliefde kan heel groot zijn, en de rat Halverson is ook nog erg aandoenlijk met zijn kunstjes.

De beelden van de film zijn niet heel groots of erg indrukwekkend. Het verhaal verloopt traag en ook de kinderrollen zijn niet bijzonder treffend. Maar dat is waarschijnlijk voor de doelgroep ook helemaal niet nodig. Het is heel duidelijk dat een dier je beste vriend kan zijn!

Sharon Vonk

Bioscooprelease: 12 oktober 2006