The Lucky One (2012)

Regie: Scott Hicks | 100 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Zac Efron, Taylor Schilling, Blythe Danner, Riley Thomas Stewart, Jay R. Ferguson, Adam LeFevre, Robert Hayes, Joe Chrest, Russell Durham Comegys, Sharon Morris, Ann McKenzie, Kendal Tuttle

De Amerikaanse auteur Nicholas Sparks staat niet alleen garant voor stapels verkochte boeken, veel van zijn bestsellers staan ook aan de basis van succesvolle films, die het (voornamelijk vrouwelijke) publiek makkelijk voor zich winnen met romantische, toegankelijke verhalen. De ultieme Sparks-verfilming is natuurlijk ‘The Notebook’, waarin Ryan Gosling een van zijn eerste hoofdrollen speelt. Ook ‘The Lucky One’ is gebaseerd op Sparks’ gelijknamige roman (2008). In deze film maken we kennis met Logan (Zac Efron), een marinier die al drie keer in het Midden-Oosten heeft gediend. Tijdens de laatste missie trekt een vreemd voorwerp Logans aandacht. Wanneer hij er naar toe loopt om het op te pakken, blijkt die simpele handeling zijn leven te redden, want op de plek waar hij eerst stond vindt luttele seconden later een explosie plaats. Het voorwerp, een foto van een hem onbekende jonge vrouw, wordt zo zijn talisman en hoewel Logan moeite doet in het oorlogsgebied de eigenaar op te sporen, lukt dit niet. Eenmaal terug in de Verenigde Staten, waar hij tijdelijk in het huis van zijn zus verblijft, kan hij niet echt aarden. De gebeurtenissen in de oorlog hebben diepe sporen nagelaten, wat zich uit in post traumatische stress-achtige schrikreacties wanneer zijn neefjes gamen of andere harde geluiden fabriceren.

Logan besluit een wandeling te maken. Niet zomaar een blokje rond, maar hij loopt van Colorado naar Louisiana. Daar is de foto namelijk gemaakt, zo heeft hij ontdekt na even online voor Sherlock Holmes gespeeld te hebben. In het betreffende dorp in Louisiana vraagt hij even rond en zo komt hij er achter dat de jonge vrouw op de foto Beth (Taylor Schilling) is, eigenaresse van een hondenkennel. Door een misverstand denkt Beth dat Logan aan is komen waaien vanwege de vacature die er momenteel is voor manusje-van-alles. Geïntrigeerd door haar verschijning laat Logan het maar zo. Hij heeft niet de moed haar de waarheid te zeggen en neemt de baan. Al snel maakt hij kennis met Beths huisgenoten: haar grootmoeder Ellie (Blythe Danner) en Beths zoon Ben (Riley Thomas Stewart). Van Bens vader (en Beths ex-man) Keith (Jay R. Ferguson) is Logan minder onder de indruk: hij is agressief, jaloers en je kunt je vraagtekens zetten bij zijn geschiktheid als ouder.

Wat vooral opvalt aan ‘The Lucky One’ zijn de schitterende natuuropnamen. Je zou de film bijna een ode aan Louisiana kunnen noemen. Dankzij de prachtige herfstkleuren waarmee het zonlicht speelt ziet de omgeving er op zijn voordeligst uit. Er wordt dan ook veel door bossen gestruind, met honden gestoeid en door het adembenemende landschap gereden. Maar het draait natuurlijk allemaal om de op papier onmogelijk lijkende liefde tussen Logan en Beth, die voor elkaar gemaakt zijn, maar het alleen zelf niet beseffen. Het zogenaamde conflict dat tussen hen in staat, is wat zwak, want waarom Beth boos zou moeten zijn om het feit dat Logan een foto van haar heeft, is niet logisch. Ook de tweede reden die aangevoerd wordt om een samenzijn van de twee geliefden te voorkomen, boezemt nauwelijks angst in. Beths ex zou Ben bij haar weghalen als zij besluit haar prille relatie met Logan voort te zetten, maar er is geen rechter die voor dat karretje gespannen kan worden, gezien Keiths driftbuien en onbehouwen houding.

Toch is ‘The Lucky One’ een plezierige film. Zac Efron is, naast bijzonder easy on the eyes, een fijne hoofdrolspeler die een prettige chemie heeft met de al even fotogenieke Taylor Schilling. De erotische spanning tussen de twee is om te snijden, al is de scène waarin ze de spreekwoordelijke koe bij de horens vatten niet zodanig dat je je dertienjarige dochter er niet naar zou laten kijken. De emotionele bagage die de twee tortelduifjes met zich meedragen is weliswaar niet heel erg overtuigend gebracht, maar dat ligt meer aan het scenario dan de acteurs die er mee moeten werken. Scott Hicks, die eerder onder andere ‘Shine’ en ‘No Reservations’ maakte, haalt het beste uit zijn hoofdrolspelers en deed daarnaast een gouden greep toen hij Blythe Danner castte in de rol van wijze en grappige grootmoeder Ellie, die allang doorheeft hoe de film af moet lopen, zonder dat ze het boek gelezen heeft. ‘The Lucky One’ heeft niet veel verrassingen te bieden, op één ding na: hoe het stel van die vervelende ex af moet komen. Kiest hij eieren voor zijn geld, emigreert of sterft hij of wordt het misschien toch een trio? Hier achter willen komen hoeft gelukkig niet de enige reden te zijn om ‘The Lucky One’ te kijken. Misschien niet het summum van een perfecte ladies’ night-film, maar wanneer je ‘The Notebook’ kunt dromen, is ‘The Lucky One’ een hele veilige keuze.

Bioscooprelease: 7 juni 2012
DVD- en blu-ray-release: 10 oktober 2012