The Namesake (2006)

Regie: Mira Nair | 122 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Irfan Khan, Kal Penn, Tabu, Jacinda Barrett, Sahira Nair, Zuleikha Robinson, Ruma Guha Thakurta, Tamal Roy Choudhury, Tanusree Shankar, Sabyasachi Chakravarthy, Jagannath Guha, Glenne Headley, Daniel Gerroll

In 1974 reist de jonge Ashoke met de trein naar zijn grootvader zoals hij dat elk jaar doet. Hij raakt in gesprek met een zekere meneer Ghosh (Jagannath Guha) over het verzameld werk van de Russische schrijver Gogol waarin Ashoke op dat moment leest. In tegenstelling tot Ashoke’s grootvader vindt Ghosh dat Ashoke niet alleen maar in boeken moet reizen maar gewapend met een kussen en een deken de wereld moet intrekken. Ashoke overleeft het dodelijke treinongeluk wat kort daarop volgt en neemt de raad van Ghosh ter harte. Hij vetrekt naar de andere kant van de wereld om daar te gaan studeren.

Een paar jaar later sluit hij een traditioneel en gearrangeerd huwelijk met Ashima. Zijn jonge bruid mist haar familie in het verre New York, maar ze krijgen twee kinderen en hebben veel contact met andere Bengali families waardoor ze haar eigen thuis creëert. Als Gogol en Sonia pubers zijn, reizen ze naar de familie in Calcutta en blijken de sterk westers georiënteerde kinderen evenmin hier thuis te zijn als in New York. Pas naarmate ze ouder worden vindt iedereen zijn plek.

Het is verfrissend dat ‘The Namesake’ niet gaat over arme, kansloze immigranten die met veel moeite het hoofd boven water kunnen houden, maar over een goed opgeleide man en een cultureel onderlegde vrouw met zangtalent die binnen een andere cultuur hun eigen plek weten te vinden. Ook het acteerwerk van met name Irfan Khan en Tabu is erg goed. Zowel als jong verlegen echtpaar als een echtpaar van middelbare leeftijd zijn ze geloofwaardig. Ook Jacinda Barrett speelt het westerse vriendinnetje van Gogol prima. Ze vervalt niet in ordinair of plat gedrag, maar laat zien dat het inderdaad een ‘clash of cultures’ is dat Gogols ouders moeite hebben met hun relatie en niets meer dan dat.

Maar verder is het behoorlijk dringen geblazen, zo tjokvol personages, ontwikkelingen en sprongen in de tijd zit de film. In een boek is het fijn om door een waterval aan woorden en gebeurtenissen overvallen te worden die niet per se ergens toe hoeven te leiden, maar in een film wekken dit soort aanzetten, die vervolgens in het luchtledige blijven hangen, irritatie. Als de familie bijvoorbeeld terugkeert uit Calcutta is hun brievenbus beklad met een scheldtekst. Gogol zweert dat hij die racist te pakken zal krijgen. Maar niet eerder en ook niet daarna blijkt dat ze ooit last hebben gehad van discriminatie of racisme. Dit voorval zit louter in de film, omdat het in het boek staat en niet omdat het de film beter maakt.

‘The Namesake’ is op zich een mooi liefdesverhaal over twee Indiase mensen die hun eigen weg vinden aan de andere kant van de wereld, maar tegelijkertijd problemen krijgen met hun kinderen die zich volledig hebben aangepast aan het nieuwe thuisland. De kinderen gaan op eigen wijze om met het culturele verschil tussen hun ouders en hun geboorteland en ook dat is prima gedaan. Maar de film leunt teveel op het boek wat eraan ten grondslag ligt en staat daardoor wat wankel op eigen benen.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 10 mei 2007