The Waiting Room-De Wachtkamer (1995)

Regie: Jos Stelling | 29 minuten | erotiek, korte film | Acteurs: Gene Bervoets, Annet Malherbe, Bianca Koedam

In ‘The Waiting Room’ laat de Nederlandse regisseur Jos Stelling zien over een groot talent te beschikken. Zowel het script als de regie zijn fenomenaal. ‘The Waiting Room’ is de eerste van een trilogie erotische korte films, met als overeenkomst dat er geen dialogen zijn, de hoofdrol wordt vertolkt door Gene Bervoets en de kracht van suggestie optimaal gebruikt wordt.

Een vrouw (Annet Malherbe) loopt gestresst op een perron van een Nederlands station. Het eerste bekertje koffie kwam feilloos uit de automaat, het tweede bakje troost mislukte omdat er geen bekertje kwam. De vrouw loopt geagiteerd rond met dat ene bekertje, op zoek naar iemand die haar tientje kan wisselen. In een volgende scène zien we een wachtkamer op datzelfde station. Een man (Gene Bervoets) van rond de veertig zit te wachten. Hij verdrijft de tijd door mensen te observeren, maar niet op een nette manier, zoals de meeste andere mensen dat zouden doen als ze niets beters te doen hebben dan ‘mensen kijken’. De man kijkt ongegeneerd naar vrouwelijke wachtenden, kleedt ze praktisch uit met zijn ogen. De provocerende blikken die hij de vrouwen, soms meisjes, toewerpt, worden uiteraard niet altijd met even veel enthousiasme ontvangen. Zo is er het meisje dat mistroostig neervalt na een ruzie met haar vriendje, die eerst de blik van Bervoets interpreteert als medelevend, maar er al snel achterkomt dat hij hele andere intenties heeft.

Bervoets acteert subliem. Gewapend met slechts zijn mimiek en lichaamstaal weet hij een overtuigend personage neer te zetten, die in eerste instantie weerzin opwekt, vanwege de schaamteloze seksuele insinuaties die hij naar wildvreemde vrouwen doet. Maar ook de figuranten in de wachtkamer acteren zeer naturel en geven een grote toegevoegde waarde aan de film. Dan komt de blonde vrouw (Bianca Koedam) de wachtkamer inlopen. In tegenstelling tot de andere vrouwen blijkt zij wel gediend van Bervoet’s brutale blikken. Er volgt een spel van verleiding en erotische gedachten waarin de blonde vrouw de macht heeft. Ondanks het feit dat hij het spel begon met zijn oneerbare blikken, heeft hij minder lef dan je zou denken. De afronding van de film is erg origineel en met een hoog ‘die zag je niet aankomen’ gehalte. Absolute klasse van de cast en crew van deze korte film, met name Gene Bervoets en Jos Stelling.