Vampierzusjes 2: Vleermuizen in je buik – Die Vampirschwestern 2 (2014)

Regie: Wolfgang Groos | 89 minuten | avontuur, komedie, drama, familie, fantasie | Acteurs: Laura Antonia Roge, Marta Martin, Christiane Paul, Stipe Erceg, Michael Kessler, Diana Amft, Georg Friedrich, Tim Oliver Schultz, Richy Müller, Jonas Holdenrieder, Jamie Bick, Jeremias Meyer, Michael Keseroglu, Ilse Strambowski, Steve Hudson, Nicolai Ziel, Philip Sindy, Hendrik Krause, Christian Kreutzer, Anne Gehrig, Tobias Blady, Ursula Gruber, Lukas Helming

In Duitsland zijn ze met kerst 2016 al aan het derde deel toe, maar wij hebben in Nederland nog wat in te halen. ‘De vampier zusjes’ (toen nog mét spatie geschreven) was in 2013 met ongeveer 25.000 bezoekers in Nederland een bescheiden succes. De boekenreeks van Franziska Gehm is nog niet uitgeput, dus liefhebbers zullen voorlopig hun lol nog niet op kunnen. Nadeel van deze films is dan wel dat het beoogde publiek sneller de films ontgroeit dan dat ze uitkomen, maar gelukkig is het niet per se noodzakelijk om de eerste film gezien te hebben (wél leuker!) om van ‘Vampierzusjes 2: Vleermuizen in je buik’ te genieten en het verhaal te begrijpen.

Dakaria en Silvania zijn een tweeling, maar lijken totaal niet op elkaar. Hun vader Mihai is een vampier, hun moeder Elvira is een mens. Daardoor zijn de twee tienermeiden half-vampieren, maar daar zijn maar weinig mensen van op de hoogte. Groot voordeel van half-vampier zijn is dat je gewoon overdag naar buiten kunt, al moet je wel ingesmeerd worden met factor ontelbaar en is een zonnebril ook wel handig. Daarnaast kunnen Dakaria en Silvania vliegen, waardoor vertragingen in het openbaar vervoer voorgoed tot het verleden behoren.

Als ‘Vampierzusjes 2: Vleermuizen in de buik’ begint, start de zomervakantie net. Dakaria, Silvania en hun vrienden Hélène, Ludo en Jacob maken plannen om er iets onvergetelijks van te maken. Ze besluiten te gaan kamperen. Maar dan ontdekt Dakaria dat haar lievelingsrockband Krypton Krax een nachtelijk concert geeft, op nog geen uurtje vliegen van Bindburg. Daar moet ze natuurlijk heen! Maar Mihai heeft zo zijn redenen om dit te verbieden. Dakaria is echter vastbesloten er toch heen te gaan, dan maar stiekem. Silvania ziet het als haar plicht om haar zusje te vergezellen. Voor de twee zussen wordt het een bijzondere nacht, al beleeft elk van hen het concert op een andere manier. Dakaria wordt op het podium getrokken door haar idool Murdo, de zanger van de band, en belandt uiteindelijk backstage. Zowel zij als haar troetelbloedzuiger Karl Heinz is diep onder de indruk, Dakaria van Murdo, Karlheinz van Murdo’s bloedzuiger Carlotta…

Ondertussen gaan de voorbereidingen voor het kampeeravontuur in volle gang verder. En dan is er nog de achterdochtige buurman Dirk van Kombast, die een stofzuiger heeft omgebouwd tot knoflookpoederverspreider, zodat de aanwezige vampieren voorgoed vernietigd worden. Maar dat loopt natuurlijk anders dan hij verwacht.

‘Vampierzusjes 2: Vleermuizen in de buik’ is een leuke, vlotte film voor kinderen vanaf een jaar of acht, negen. Zoals de titel al aangeeft, is het onderliggende thema de liefde, verliefd zijn, maar ook jaloezie. De voornaamste verhaallijn is echter veel spannender. Dakaria, Silvania en hun vrienden raken ongewild betrokken bij een vergeldingsactie van een oude kennis van Mihai en Elvira. Het kost ze heel wat moeite om de zomervakantie veilig te kunnen beëindigen. De soundtrack is lekker stevig en de film ziet er keurig uit. Alleen al de kamer van Daka en Silvania is tot in de puntjes verzorgd. Het is allemaal net iets minder verfrissend als deel een. De makers vallen met sommige verhaalelementen toch wat in herhaling. Maar ‘Vampierzusjes 2’ is zonder meer erg vermakelijk en als ouder kun je rustig meekijken zonder je te vervelen.

Bioscooprelease: 28 juli 2016
VOD-release: 11 oktober 2016
DVD-release: 11 oktober 2016