Veronica Mars (2014)

Regie: Rob Thomas | 103 minuten | komedie, misdaad, drama | Acteurs: Kristen Bell, Jason Dohring, Enrico Colantoni, Chris Lowell, Percy Daggs III, Tina Majorino, Krysten Ritter, Martin Starr, Gaby Hoffmann, Andrea Estella, Jerry O’Connell, Francis Capra, Ryan Hansen, Brandon Hillock, Maury Sterling, Sam Huntington, Max Greenfield, Daran Norris, Amanda Noret, Jonathan Chesner, Christiann Castellanos, Akiko Morison, Eden Sher, Christine Lakin, Lisa Thornhill, Jamie Lee Curtis, Dax Shepard, Ken Marino, James Franco, Justin Long

Als je een grote groep mensen – onbekenden in feite – over de hele wereld zo ver krijgt dat ze naar hun computerscherm roepen “Hier, neem mijn geld!” omdat jij dat voor een project nodig hebt, dan heb je wel een goed verkooppraatje. Rob Thomas, producent/schrijver van de populaire tv-serie “Veronica Mars” (2004-2007), kreeg niet alleen zijn beoogde budget bijeen (sterker nog: bijna drie keer zoveel), hij brak ook nog eens een handjevol records: de loyale fans van de serie brachten zo veel en zo snel geld in het spreekwoordelijke laatje, dat crowdfundingsite Kickstarter en de Veronica Mars film binnen een paar dagen na de start van de campagne wereldnieuws werden.

De serie, die tot groot verdriet van de Marshmallows (zoals de trouwe fans zich noemen) slechts drie seizoenen liep, speelt zich af in het fictieve plaatsje Neptune, Californië. High schoolscholiere Veronica Mars (Kristen Bell) is de razendslimme dochter van een privé detective (die eerst de lokale sheriff was). Als ze vijftien is, wordt haar beste vriendin vermoord. Om met dat verlies om te gaan, besluit Veronica de moordenaar te ontmaskeren. Van het een komt het ander en al snel verspreidt het nieuws zich dat de pittige tiener in te huren is voor speurwerk, iets waar haar medestudenten maar al te graag gebruik van maken. In het laatste seizoen is Veronica high school-af en gaat ze studeren aan Hearst College, alwaar ze haar detectivekwaliteiten verder aan kan scherpen.

‘Veronica Mars’ (2014) speelt zich tien jaar later af. Veronica blijkt Neptune op haar negentiende verlaten te hebben. Ze heeft nog steeds een relatie met Piz (Chris Lowell), op wie ze in seizoen 3 verliefd werd. Nooit heeft ze meer iets aan haar privé detective badge gehad. In een sollicitatiegesprek met een prestigieus advocatenkantoor in New York laat Veronica merken dat dát leven ver achter haar ligt. Maar als haar ex-vriendje Logan Echolls (Jason Dohring) haar om hulp vraagt omdat hij verdacht wordt zijn vriendin, zangeres Carrie Bishop, vermoord te hebben, blijkt dat Veronica toch nog niet afgekickt was van het detectivewerk. Aanvankelijk wil ze hem alleen helpen de juiste advocaat te kiezen, maar Veronica zou Veronica niet zijn als ze niet tot op de bodem uit wil zoeken wie Logan er in wil luizen en wie de werkelijke moordenaar van Carrie is.

De eerste helft van de film is – voor kenners van de serie – een prettig weerzien met veel bekende gezichten. Noem het een reünie, en goh, laat er nu net één georganiseerd worden. Veronica wordt langzaam maar zeker terug gezogen in het Neptune van toen, waar de corruptie nog altijd welig tiert. Komen zij en Logan weer bij elkaar? Kiest Veronica voor een veelbelovende carrière als advocaat – zoals haar vader wil – of gaat ze weer samen met hem werken? De vragen die deze film halverwege oproept zijn tegelijkertijd de zwakte en de sterkte van de film. Het maakt dat ‘Veronica Mars’ uitstekend aansluit op de serie. De fans zullen aan het beeld gekluisterd zitten. Aan de ene kant wil je dat de film voorbij is zodat je weet hoe het af is gelopen, maar aan de andere kant wil je dat het nog uren duurt – want het is zo genieten… Maar juist omdat het zo vertrouwd aanvoelt, is ‘Veronica Mars’ – de film, meer een lange aflevering. Een pilot van het niet bestaande seizoen 4, zo zou je het kunnen zien.

Is ‘Veronica Mars’ leuk voor niet-kenners? Dat is moeilijk te zeggen. Het mysterie is niet zo heel erg sterk, en omdat je de personages niet kent is de intro wellicht wat langdradig. Maar wie van sarcastische humor houdt, kan zijn of haar lol op én het is overduidelijk dat de personages goed ontwikkeld zijn, zelfs als dit de eerste kennismaking is. Als je het kijken van deze film uit kunt stellen tot je de serie gezien hebt, is dat aan te raden. Dan zul je ook begrijpen waarom zoveel mensen hier geld in hebben gestoken. En die mensen hebben gelukkig waar voor hun geld gekregen.

‘Veronica Mars’ verschijnt dinsdag 6 mei 2014 op DVD en blu-ray.