3-Day Weekend (2008)

Regie: Rob Williams | 84 minuten | drama | Acteurs: Chris Carlisle, Joel Harrison, Gaetano Jones, Derek Long, Derek Meeker, Douglas Myers, Daniel Rhyder, Stephen Twardokus

Simon en Jason hebben samen een relatie. Met hun vriend Cooper en diens jongere minnaar Ace gaan zij voor een lang weekend de bergen in. Om het wat spannender te maken heeft elk van hen iemand anders uitgenodigd. De spanning die ze zoeken krijgen ze daarmee zeker, maar wellicht wordt die spanning ze wat te veel?  Zet een paar vrijgezelle homo’s tussen wat homostelletjes en voeg daar ook nog een prostituee aan toe, die ze allemaal al lijken te kennen, en het weekend staat garant voor het nodige spektakel. Het is makkelijk om van dit gegeven een ordinaire feestfilm te maken, maar regisseur Rob Williams heeft er met ‘3-Day Weekend’ voor gekozen om zich vooral te richten op de relaties die zich ontwikkelen en de onderlinge dialogen. In sommige situaties, zoals de opbloeiende liefde tussen de verlegen Mac en de yogaleraar, pakt dit positief uit. In andere situaties, zoals tussen de prostituee en Simon, werkt dit minder goed, om de simpele reden dat de acteurs over het algemeen niet zoveel chemie met elkaar hebben.

Vooral in het begin lijkt het alsof de karakters te weinig diepgang hebben, en dat ze slecht één karakteristieke eigenschap uitbeelden en verder gewoon hun tekst opzeggen als een slecht geacteerd typetje. Naarmate het verhaal vordert, worden sommige personages wat uitgediept, maar niet genoeg om alle dialogen interessant en geloofwaardig te houden.  Wat verder nog storend is in ‘3-Day Weekend’, is de ongepaste achtergrondmuziek in sommige situaties. Waarom hiervoor gekozen is, blijft een raadsel. De scènes waarin de stilte van de bergen overheerst, komen beter tot hun recht dan die met achtergrondmuziek.

‘3-Day Weekend’ is een matige film, over liefde, vriendschap en relaties, waarin de gebeurtenissen ondergeschikt zijn aan de dialogen. De liefhebber zal er misschien nog wel van genieten, maar een geslaagde film mag je dit niet noemen.

Eveliene Sanders