Coco Conundrum (2009)

Regie: Alberto Ciaccio, Laurent de Wolf | 17 minuten | thriller, komedie | Acteurs: Wouter Kalkhoven, Alberto Ciaccio, Laurent de Wolf

Broertje (Laurent de Wolf) staat geleund tegen een muur wat te eten, even later zien we hem weer wat eten, maar dan staand bij een spijlenhek van wat een kinderspeelplaats lijkt te zijn. Als hij hiermee klaar is, begint hij te lopen met een grote weekendtas over zijn schouder. Via een voice-over horen we dat hij door zijn oude buurt struint.

Broertje blijft stilstaan voor een wat ouder pand. In gedachten moppert hij op iemand van wie hij niet begrijpt dat diegene het merendeel van zijn tijd in deze verwaarloosde volksbuurt doorbrengt, terwijl hij toch twee huizen in het Gooi bezit. Broertje haalt een sleutel tevoorschijn die nog altijd op de benedendeur blijkt te passen en ook op de voordeur van een van de bovenetages, daar gaat hij naar binnen. Zodra hij de voordeur achter zich heeft dichtgetrokken, klinkt er een hard schot.

Binnen in de woning kijken we vanaf het plafond naar twee blote benen van iemand die op de grond ligt. Broertje zet zijn weekendtas neer en begint daar verschillende stukken gereedschap uit te halen. Hij denkt dat de man op de grond met behulp van de grote zaag wel klein te kunnen krijgen. Vervolgens krijgen we via een langgerekte flashback de gebeurtenissen van de vorige dag te zien die hebben geleid tot deze extreme vorm van geweld.

Wat een geestige film is dit. Het is een kruising tussen de vroege films van Guy Ritchie met zijn coole, maar keiharde gangsters, hippe muziek en doordachte montage en die van de films van de gebroeders Coen bij wie je dezelfde onbegrijpelijk goedwerkende mix van geweld en humor ziet. Zelfs op de momenten waarbij je eigenlijk niets in beeld kan aanwijzen wat nu per se grappig is, moet je grinniken, zo doordrenkt is de film van ironie. Dat is erg knap gedaan.

Ook al is het een korte film, er is bijzonder veel zorg en aandacht aan besteed. Er wordt gebruik gemaakt van mooie details als een paar felrode tijdsaanduidingen, die overigens echt belangrijk zijn voor de plot en niet gebruikt worden om maar wat interessant te doen, het scenario steekt goed in elkaar en de montage is erg slim gedaan met als hoogtepunt de scène in de speeltuin waarbij meerdere beelden over elkaar heen zijn geschoven wat een mooi dramatisch effect heeft voor het verhaal.

‘Coco Conundrum’ is een mooi verzorgde, erg geestige, korte film waar veel sprankelend talent uit spreekt. De twee jonge filmmakers zijn verantwoordelijk voor de regie, het scenario en nemen bovendien ieder een rol voor hun rekening. Wie met zo weinig budget en amper technische middelen toch zo’n film weet te maken, verdient het om met een flinke zak geld aan de weg te mogen timmeren. Op naar een volgende film.

Diana Tjin-A Cheong