A Futile and Stupid Gesture (2018)

Regie: David Wain | 101 minuten | biografie, komedie | Acteurs: Will Forte, Annette O’Toole, Harry Groener, Martin Mull, David Wain, Domhnall Gleeson, Ben F. Campbell, Jon Klaft, Camille Guaty, Brad Morris, Carla Gallo, Ed Helms, Jackie Tohn, Jon Daly, Seth Green, John Gemberling, Rick Glassman, Joel McHale, Emmy Rossum, Max Greenfield, Armen Weitzman, Lonny Ross, Joe Lo Truglio, Finn Wittrock

Beroemde universiteiten lijken een broedplaats voor beroemde komedie. Misschien niet in Nederland, maar wel in Engeland en Amerika. Zo waren 5 van de 6 leden van het legendarische Monty Python alumni van Oxford en Cambridge. De Harvard Lampoon, een komisch studentenblad (opgericht in 1876), was de geestelijk vader van het Amerikaanse fenomeen National Lampoon. Dat fenomeen was weer zo succesvol dat het leidde tot een nog succesvoller spin off, de televisieshow ‘Saturday Night Live’.

Hoe het allemaal zover is gekomen zien we in de komische biopic ‘A Futile and Stupid Gesture’. Hierin ontmoeten we eind jaren 60 Doug Kenney, een verlegen student die op Harvard de iets minder verlegen intellectueel Henry Beard ontmoet. Samen komen ze terecht bij de Harvard Lampoon, waar ze verantwoordelijk zijn voor de succesvolle Tolkien-parodie ‘Bored of the Rings’. Om de zaken groter aan te pakken richt het duo National Lampoon op, een blad, een radioshow en een rondreizende komische revue. Waarna speelfilm en Hollywood lonken.

‘A Futile and Stupid Gesture’ is vooral de biografie van de getroebleerde Doug Kenney, maar gaat ook over de vriendschap tussen Kenney en Beard. We beleven de anarchistische toestanden bij het studentenblad, de grote successen bij National Lampoon en uiteindelijk de verwijdering tussen de vrienden. De humor is van hetzelfde slag als die van de bladen: een bijzondere kruising van plat en intelligent, suf en geniaal, over the top en heel erg over the top. Met veel seks en drugs en drank. En met een onvergetelijke cover van een hond met een pistool tegen zijn hondenkop, begeleid door een even onvergetelijke tekst.

‘A Futile and Stupid Gesture’ is een film die het moet hebben van de humor, het tijdsbeeld en de vrolijke stijl: een dramatische scène gepresenteerd als fotostrip, een kind dat begint te spreken met een volwassen stem. Allemaal heel grappig en in de geest van het onderwerp. Maar toch blijft deze film steeds aan de veilige kant. Het is een biopic uit het boekje, dat begint (en ook weer niet) met een trauma, en vervolgens alle vakjes afvinkt. Ook kiest de film voor de clichés uit de getoonde tijdsperioden, van de vrije hippiecultuur van de jaren 60 tot het sufgesnoven Hollywood ten tijde van Hotel California. Dat alles maakt van ‘A Futile and Stupid Gesture’ nog geen slechte film, maar niet de komische topper die het had kunnen zijn.

VOD-release: 26 januari 2018 (Netflix)