About Time (2013)

Regie: Richard Curtis | 123 minuten | komedie, drama, science fiction | Acteurs: Domnhnall Gleeson, Rachel McAdams, Bill Nighy, Lydia Wilson, Lindsay Duncan, Richard Cordery, Joshua McGuire, Tom Hollander, Margot Robbie, Will Merrick, Vanessa Kirby, Tom Hughes, Clemmie Dugdale, Harry Hadden-Paton, Mitchell Mullen, Lisa Eichhorn, Jenny Rainsford, Natasha Powell, Mark Healy, Ben Benson, Philip Voss, Tom Godwin, Pal Aron

Tijdreizen moeilijk? Welnee. Sluit  jezelf op in een kast, bal je vuisten en denk aan een vroegere gebeurtenis. Et voilá, bij het verlaten van de kast betreed je je eigen verleden, en kun je alles wat mis ging proberen recht te zetten.

Of tijdreizen echt zo eenvoudig is, valt nog te bezien (deze recensent gaf het na drie pogingen op) maar het is wel het uitgangspunt van ‘About Time’. In deze romantische komedie volgen we een aantal jaar uit het leven van de jonge advocaat Tim en zijn Amerikaanse liefje Mary. Zoals het een Britse komedie betaamt wordt het liefdeskoppel omringd door een stoet excentrieke vrienden en familieleden.

Met ‘About Time’ heeft scenarist/regisseur Richard Curtis (‘Four Wedding and a Funeral’, ‘Love Actually’, ‘Notting Hill’) een fijne titel toegevoegd aan een consistent oeuvre. ‘About Time’ kent geen omspannende dramatische lijn zoals in de meeste romantische komedies, waarin een verliefdheid pas tot een goed eind komt na het overwinnen van vele hobbels. ‘About Time’ moet het hebben van gebeurtenissen op microniveau, van een weinig dramatisch verkeersongeluk tot een eerste zwangerschap. Dat die gebeurtenissen interessant genoeg zijn om twee uur te boeien, danken we aan het vlotte tempo en de aimabele personages. Door het tijdreizen weten we bovendien dat kleine drama’s altijd weer rechtgezet kunnen worden, wat wel zo’n geruststellende gedachte is.

Het tijdreizen biedt volop ruimte voor hilarische scènes, zoals wanneer Tim een toneelspeler probeert te helpen die keer op keer zijn tekst vergeet. De grappen zijn sowieso vaak geslaagd, de personages weten te ontroeren en er wordt prima geacteerd, met de onvermijdelijke Bill Nighy als uitblinker. Gelukkig houdt Curtis zijn transatlantische ambities dit keer binnen de perken. Behalve het vrouwelijke hoofdpersonage en de afsluitende tegeltjesmoraal bevat de film geen Amerikaanse ingrediënten.

Met zijn lieve optimistische toon en zijn even lieve personages biedt ‘About Time’ het soort ontspanning dat het jaar 2013 goed kan gebruiken. Geen hoogvlieger, maar als we ons leven konden overdoen gingen we deze film vast opnieuw bekijken. We proberen het gewoon nog een keer: vuisten ballen, ogen sluiten…

Bioscooprelease: 10 oktober 2013
DVD- en blu-ray-release: 5 februari 2014