Absolute Power (1997)

Regie: Clint Eastwood | 121 minuten | drama, misdaad, thriller | Acteurs: Clint Eastwood, Gene Hackman, Ed Harris, Laura Linney, Scott Glenn, Dennis Haysbert, Judy Davis, E.G. Marshall, Melora Hardin, Kenneth Walsh, Penny Johnson, Richard Jenkins, Mark Margolis, Elaine Kagan, Alison Eastwood, Yau-Gene Chan, George Orrison, Charles McDaniel, John Lyle Campbell, Kimber Eastwood, Eric Dahlquist Jr., Jack Stewart Taylor, Joy Ehrlich, Robert Harvey

‘Absolute Power’ is de verfilming van het boek van de bekende Amerikaanse schrijver David Baldacci. Clint Eastwood speelt Luther Whitney, een professionele dief en ex-gevangene die voor de laatste keer besluit een grote slag te slaan door in te breken in het gigantische huis van de rijke Walter Sullivan die een aantal dagen op reis gaat naar de Bahama’s. Als Whitney er halverwege de klus achterkomt dat Sullivan’s vrouw onverwachts thuis is gebleven (vergezeld door haar minnaar) moet hij zich noodgedwongen in de kluis in de slaapkamer verstoppen. Vanuit deze kluis, die een spiegel is, is hij getuige van de moord op Sullivan’s vrouw. Zijn schrik groeit alleen nog maar meer als hij merkt dat de moordenaar de President van de Verenigde Staten blijkt te zijn. In een poging de President als moordenaar te ontmaskeren wordt hij tegengewerkt door diens lijfwachten die hem liever dood dan levend zien, en door de politie, die aanvankelijk denkt dat Whitney zelf de moordenaar is.

Acteur Gene Hackman kruipt in de huid van de President van de VS, een bad guy rol die hem op het lijf is geschreven. Het is jammer dat zijn karakter niet meer wordt uitgediept, dit was een schitterende kans voor hem geweest om zichzelf van zijn meest schofterige kant te laten zien, zoals we hem kennen uit bijvoorbeeld ‘Under Suspicion’ uit 2000. Jammer genoeg draait het totaal niet om het personage van Hackman maar om die van Eastwood, die niet volledig weet te overtuigen als ‘bad guy gone good’. Ed Harris zet met zijn rol als politieagent die het onderzoek rondom de moord leidt een goede prestatie neer.

Voor een thriller valt ‘Absolute Power’ iets tegen. De film begint sterk maar de spanning loopt na een tijdje sterk terug waardoor het overslaat in een nogal trage prent. Dat de nodige actiescènes uitblijven, is ook een gemis. De grootste tegenvaller is toch wel het einde van de film – die is er ineens, zonder dat daar echt naar toe wordt gewerkt, wat een nogal verwarrend gevoel oproept. Wederom, een goede dosis spanning had deze domper zeker kunnen verhelpen.

‘Absolute Power’ is niet een geheel slechte produktie. Het had iets meer ingrediënten als spanning, actie en vaart kunnen gebruiken, maar het is zeker geen tegenvaller. Een prima film voor een Eastwood-avondje.

Daphna Berger

Bioscooprelease: 4 september 1997