All About E (2015)

Regie: Louise Wadley | 96 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Mandahla Rose, Brett Rogers, Julia Billington, Simon Bolton, Kim Antonios Hayes, Lex Marinos, Karli Rae Grogan, Paige Barrand, Maxine Austin, Elka Kerkhofs, Leonie Paterson, Isabelle Lindores, Cassie Lineham, Julia Salt, Kate Englefield, Veronica Clavijo

‘All About E’ is het speelfilmdebuut van Australische filmmaker Louise Wadley. Na documentaires ‘The Journey’ (1992) en ‘Making the Break’ (1994) komt ze na een hiatus nu met haar eerste zelfgeschreven fictiefilm van eigen bodem. Haar onervarenheid als scriptschrijver is dan ook de meest waarschijnlijke verklaring voor het onsamenhangende karakter van ‘All About E’, die zowel te veel probeert als te weinig vertelt.

De Libanees-Australische Elmira Malouf (Mandahla Rose) trekt volle zalen als DJ E in een nachtclub in Sydney en heeft grote plannen voor het uitbreiden van haar succes. Haar baas Johnny (Simon Bolton), een bedenkelijk figuur met een Schots accent die zichzelf graag haar oom noemt, doorkruist haar ambities echter met zijn bezitterigheid. Als E na een nacht werken per ongeluk een tas uit de taxi haalt die volzit met geld, begint het gedonder. Haar schrikachtige huisgenoot Matt (Brett Rogers) wil zo snel mogelijk van het geld af voor de rechtmatige eigenaren de deur intrappen, terwijl het E een beter idee lijkt om er met tas en al vandoor te gaan. Wat volgt is een roadtrip door het Australische landschap op zoek naar een geschikt onderduikadres bij vrienden en familie.

Het was duidelijk Wadleys intentie om zoveel mogelijk ingrediënten bij elkaar te gooien voor een succesvolle on-the-road/on-the-run film, maar overdaad schaadt. Zo is de flamboyante Matt om onduidelijke redenen bewust geschreven als Iers en te dik; de Tasmaanse Rogers moest kilo’s aankomen, zijn haar roodverven en zichzelf een accent aanmeten dat klinkt als een persiflage van een leprechaun. Een vreemde keuze, want zijn kunstmatige nationaliteit leidt af van het verhaal. Een derde, ongenoemd hoofdpersonage is E’s klarinet, want dat is haar grootste passie in het leven; een feit dat duidelijk niet vaak genoeg genoemd kan worden en waarmee de kijker dus regelmatig wordt ingepeperd. Verder wordt het vluchtverhaal afgewisseld met zoetsappig gefilterde flashbacks waarin E memoreert hoe ze het hart van haar ex Trish (Julia Billington) won en ook weer verloor. Want de kern van deze film is niet de actie rondom het gestolen geld, maar een liefdesverhaal.

Een hoop ruis dus, waardoor het verhaal voornamelijk in de periferie is uitgewerkt. De grootste fout die Wadley maakte is de hoofdlijn van ‘All About E’ hierdoor zodanig te verwaarlozen dat de film in de basis niet lekker loopt. Het mechanisme dat alle beweging in gang zette, het geld, blijkt namelijk onderdeel van een schemerige deal van Johnny en als hij er niet snel mee op de proppen komt, krijgt hij zelf problemen met een stel duistere onderwereldspelers. Maar Johnny is meer dan bereid E het voordeel van de twijfel te geven zolang ze het geld terugbrengt. Hierin ligt de crux: er hangt haar geen zwaard boven het hoofd, er is geen reden om te vluchten. De stut die het verhaal overeind moet houden is een non-probleem. Sterker nog, het heeft het tegenovergestelde effect; is het niet tamelijk egoïstisch van onze vluchtende helden om vrienden en familie in gevaar te brengen door met gestolen drugsgeld bij ze te komen logeren? Zelfs als je om het gebrek aan logica van de diefstal heen kunt, is het apart dat het olijke duo niet simpelweg twee briefjes uit de tas haalt om anoniem een hotelkamer te boeken.

En zo ontspint ‘All About E’ een verhaaltje dat te simpel is voor de lengte van de film, waarbij er daaromheen zoveel aan de hand is dat alles slechts half wordt uitgewerkt. Wadley had er beter aan gedaan om het geld helemaal achterwege te laten en alleen het verhaal te vertellen van een meisje dat nog in de kast zit bij haar afkeurende immigrantenouders en daardoor de liefde van haar leven van zich verwijdert. Hoewel het acteerwerk in de film hier en daar schutterig is, bestaat er namelijk wel degelijk chemie tussen Billington en Rose. De cameragenieke Rose speelt nu helaas een onsympathieke hoofdpersoon die nogal respectloos omgaat met haar medemens. Een poging om dit te vergoelijken wordt gevonden bij de klarinet, waarmee haar diepere gevoelsleven kenbaar wordt gemaakt. Maar echt benaderbaar wordt E nooit. Je hebt als kijker eigenlijk meer begrip voor de man die haar achterna zit, en dat is geen goed teken.

Maaike Tol

‘All About E’ verschijnt donderdag 20 oktober 2016 op DVD en VOD.