American Pie (1999)

Regie: Paul Weitz | 95 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Jason Biggs, Chris Klein, Thomas Ian Nicholas, Alyson Hannigan, Shannon Elizabeth, Tara Reid, Eddie Kaye Thomas, Seann William Scott, Eugene Levy, Natasha Lyonne, Mena Suvari, Chris Owen, Jennifer Coolidge, Molly Cheek

Naar taart werd nooit meer hetzelfde gekeken na ‘American Pie’. De film wordt vaak vergeleken met de ‘Porky’s’ films uit de jaren tachtig vanwege de banale humor. Maar ‘American Pie’ past beter in het rijtje met ‘There’s Something about Mary’ (1998) waar er sprake is van doelgerichte humor waarachter een duidelijke verhaallijn is te vinden. Dit is te danken aan het geestige scenario van Adam Herz die ook meewerkte aan beide vervolgen van ‘American Pie’.

De grappen in deze film zijn werkelijk hilarisch. Deze draaien voornamelijk om de ‘queeste’ van de jongens en zijn meestal ten koste van onze anti-held Jim (Jason Biggs) maar ook Jim’s vrienden moet het ontgelden, zelfs de irritante Stifler (Sean William Scott). De openingsscène met zijn ouders is zeer pijnlijk voor Jim, dan is er nog de bekende warme appeltaart en ook nog een webcam incident met uitwisselingsstudente Nadia (Shannon Elizabeth). Zijn lieve vader probeert hem gelukkig door alle schade en schande te steunen, een voortreffelijke rol van Eugene Levy die ook in het tweede en derde deel van de partij is. Ook dwarsfluitiste Michelle (Alyson Hannigan) helpt Jim een handje. Sportieve Oz zoekt op advies van een ‘oudere’ studente zijn gevoelige kant bij het koor waar hij kennismaakt met de tuttige Heather (Mena Suvari). Kevin (Thomas Ian Nicholas), de enige van het stel met een vaste vriendin Vicky (Tara Reid), wordt door zijn broer (Casey Affleck) deelgenoot gemaakt van een oud geheim dat van man tot man wordt overgedragen. Terwijl Jessica, de ervaren vriendin van Vicky haar weer van wijze raad voorziet. Arme, excentrieke Finch (Eddie Kaye Thomas) wordt door Stifler van zijn openbare toiletten fobie afgeholpen. Zelf drinkt Stifler een bakkie verkeerd.

Het draait vaak om leedvermaak in ‘American Pie’ maar daarnaast is er ook een stukje herkenbaarheid. Men leeft uiteindelijk mee met de karakters en hun perikelen. Alle karakters zijn aan het einde van de film meer volwassen, op Stifler na dan. De echte taartliefhebbers kunnen in ‘American Pie 2’ (2001) en ‘American Pie: The Wedding’ (2003) zien hoe het hen vergaat in hun verdere (liefdes)leven. Alleen voor de derde Pie bedankten Shannon Elizabeth, Mena Suvari, Chris Klein, Tara Reid en Natasha Lyonne. Acteurs Eddie Kaye Thomas en John Cho (de MILF uit de ‘Pie’ serie) zijn overigens ook te zien in de komische tv-serie ‘Off Centre’.

Of het doel van de vrienden in het allereerste deel uiteindelijk wordt bereikt moet men zelf gaan beoordelen, maar alles loopt gelukkig voor iedereen goed af. Vooral voor Finch.

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 24 februari 2000