Another 48 Hrs. – Another 48 Hours (1990)

Regie: Walter Hill | 93 minuten | actie, drama, thriller, komedie, misdaad | Acteurs: Eddie Murphy, Nick Nolte, Brion James, Kevin Tighe, Ed O’Ross, David Anthony Marshall, Andrew Divoff, Bernie Casey, Brent Jennings, Ted Markland, Tisha Campbell-Martin, Felice Orlandi, Edward Walsh, Page Leong, Cathy Haase

Politieofficier Jack Cates probeert al jaren een grote drugsdealer te pakken te krijgen. Tijdens zijn niet aflatende jacht op deze ongrijpbare ‘Iceman’ heeft zijn reputatie een behoorlijke deuk opgelopen. Niemand gelooft hem nog en hij wordt op de voet gevolgd door Interne Zaken met als doel hem op non-actief te stellen. Bij toeval vindt Jack bij een stel criminelen met wie hij in gewapend conflict is geraakt een foto van Reggie Hammond. Ze moesten Reggie voor veel geld uit de weg ruimen voor ‘The Iceman’. Dit spoor is te mooi om niet te volgen.

Maar Reggie is helemaal niet blij met Jacks verzoek om hulp. Hij is ontzettend kwaad dat Jack hem in al die jaren die hij in de gevangenis heeft doorgebracht na hun laatste samenwerking, niet een keer heeft opgezocht. En hij is nog kwader dat Jack hem pas zijn geld wil teruggeven op voorwaarde dat Reggie hem helpt om ‘The Iceman’ te vangen. Maar de werkelijkheid haalt hen in en Reggie heeft geen keuze. Het geweld tegen beiden neemt zulke vormen aan dat ze ervoor moeten zorgen dat ze de grote misdadiger te pakken krijgen voordat ze zelf het loodje leggen of in de gevangenis eindigen.

‘Another 48 Hrs.’ is een prima politiethriller met veel geweld en spanning, maar ook met de nodige, lekker harde humor. Nick Nolte en Eddie Murphy zijn geen lief-voor-elkaar partners en dat doet verfrissend aan. Ze schelden elkaar verrot, lopen elkaar voortdurend te zieken en schuwen niet om fysiek geweld te gebruiken tegen hun ‘partner’. Deze sportieve manier van met elkaar omgaan, spelen ze met precies de juiste mix van grappig en serieus waardoor er een lekker sfeertje ontstaat waarin van alles kan gebeuren. Ook grappig zijn de schurken op hun motoren en met hun harige, stoere uiterlijk. Ze zijn sjabloon slecht en zien er uit als een parodie op zichzelf, maar dat is in deze film juist helemaal in orde.

Het hoogtepunt van deze onderhoudende film is als Eddie Murphy luidkeels en vals met een James Brown liedje meezingt op zijn walkman. De muziek en James Brown zijn niet te horen, Eddie Murphy met zijn schelle stem des te beter. In te huren voor feesten en partijen, succes verzekerd.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 31 augustus 1990