Baby Mama (2008)

Regie: Michael McCullers | 99 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Tina Fey, Amy Poehler, Greg Kinnear, Dax Shepard, Romany Malco, Sigourney Weaver, Steve Martin, Maura Tierney, Stephen Mailer, Holland Taylor, James Rebhorn, Denis O’Hare, Kevin Collins, Will Forte, Fred Arnissen, John Hodgman, Siobhan Fallon, Tom McCarthy, Jason Mantzoukas, Dave Finkel, Brian Stack, Felicity Stiverson, Anne L. Nathan, Jay Phillips, Kathy Searle, Almeria Campbell, Alice Kremelberg, Catherine Rose, Ian Colletti

Ken je dat gevoel, dat je, als je iets heel graag wilt hebben, het ineens overal tegenkomt? Dat je, als je net gedumpt bent, ineens overal verliefde stelletjes ziet lopen. Of dat je, als je zwanger wilt worden, ineens overal baby’s ziet? Dat laatste is ook het geval bij Kate. De vergaderzaal vol zakenmannen verandert ineens in een zaal vol baby’s en als ze naar yogales wil, blijkt er ineens een speciale moeder en baby-les te zijn. De film is nog maar amper begonnen of de toon is al gezet.

De 37-jarige Kate is een succesvolle zakenvrouw die pas benoemd is tot vice-president van een bedrijf dat handelt in natuurproducten. Ze wil dolgraag een baby, maar bij gebrek aan een vaste partner én een vruchtbaarheidsprobleem, is de enige optie voor haar om een draagmoeder in te schakelen. Dat wordt de blonde, naïeve Angie, die eigenlijk alleen maar uit is op het geld. Als Angie dan ook nog noodgedwongen bij Kate moet komen wonen, zorgen de verschillen tussen de twee vrouwen voor de nodige hilariteit. Toch ontstaat er een band tussen de twee. Is deze band sterk genoeg als blijkt dat er iets niet helemaal gaat zoals gepland?

De intro van de film zal bij babyliefhebbers en/of vrouwen met moedergevoelens, vertedering oproepen, en vooral herkenbaarheid. De wanhoop van een 37-jarige single vrouw die dolgraag een kind wil, maar de klok hoort tikken, zal door veel vrouwen begrepen worden. Gek genoeg zijn er niet veel romantische komedies die gericht zijn op het thema baby’s of draagmoederschap. Het blijkt een schot in de roos te zijn. Een simpel, maar toch vernieuwend verhaal. Gooi er nog wat humor in, en een vleugje romantiek en je doelgroep (vrouwen dus…) zal smelten voor de film. De chemie tussen Tina Fey en Amy Poehler, de twee hoofdrolspeelsters, is perfect. Je ziet de oprechte irritaties tussen de twee, maar ondertussen zie je ook een vriendschapsband ontstaan en zie je ze naar elkaar toegroeien. De mannen in deze film hebben duidelijk een bijrol, zelfs het thema romantiek heeft een bijrol, en dat is vreemd genoeg, juist de succesformule van deze film.

Mannen zullen ongetwijfeld gaan zuchten en steunen, alleen al bij het lezen over deze film. Al zullen zij, na het zien van de film, stiekem toe moeten geven dat ook zij hebben gelachen bij sommige scènes, zoals wanneer Angie zit te plassen in de wasbak omdat ze het kinderslot niet van het toilet afkrijgt. De film is duidelijk gericht op vrouwen, er valt genoeg te lachen, te zwijmelen en te genieten in ‘Baby Mama’.Jammer dat regisseur Michael McCullers er uiteindelijk toch nog een Hollywood Happy End aanplakt. Natuurlijk moet deze vrolijke meidenfilm goed aflopen, daar is het immers een romantische komedie voor, maar dit einde is wel erg zoet en ‘ze leven nog lang en gelukkig’. Dat had iets minder gemogen. Desalniettemin is ‘Baby Mama’ een geslaagd regiedebuut geworden voor McCullers.

Eveliene Sanders

Bioscooprelease: 6 november 2008