Batman: Soul of the Dragon (2021)

Recensie Batman: Soul of the Dragon CinemagazineRegie: Sam Liu | 79 minuten | animatie, actie | Originele stemmencast: David Giuntoli, Mark Dacascos, Kelly Hu, Michael Jai White, James Hong, Eric Bauza, Jamie Chung, Chris Cox, Robin Atkin Downes, Grey Griffin, Josh Keaton, Erica Luttrell, Patrick Seitz

Terwijl Marvel Comics de bioscoopzalen bestookt met allerlei live action films waarin bekende en minder bekende stripfiguren hun opwachting maken, probeert concurrent DC Comics op een andere manier de aandacht te trekken. Deze stripuitgeverij grossiert vooral in de productie van animatiefilms. Deze straight-to-video films worden in hoog tempo uitgebracht en belichten de strapatsen van helden als Superman en Batman. Vooral laatstgenoemde superheld is een geliefd onderwerp voor animatiefilms. Zo ook in ‘Batman: Soul Of The Dragon’. Vreemd genoeg speelt de titelheld slechts een beperkte rol in zijn eigen film…

Het verhaal van ‘Batman: Soul of the Dragon’ speelt zich af in de jaren 70 van de vorige eeuw. Batman, Bronze Tiger, Lady Shiva en Richard Dragon zijn allemaal leerlingen van martial arts meester O-Sensei. Wanneer deze vechtsportdocent onder mysterieuze omstandigheden verdwijnt, besluiten zijn studenten hem te zoeken. Tijdens hun zoektocht ontdekt het kwartet dat er iets vreemds gaande is waar een vervloekt relikwie mee te maken heeft.

Dit is een bijzonder filmpje. Niet alleen de setting – swinging seventies – is opmerkelijk. De cast is dat namelijk ook. Zo draven een Bruce Lee-kloon en een groovy Afro-Amerikaan op die rechtstreeks uit de set van een kungfu-kraker of blaxploitation-film lijken te zijn gelopen. Deze karikaturen knokken gebroederlijk naast de vleermuisman onder begeleiding van een bijpassende seventies soundtrack.

In plaats van Batman is het voornamelijk zijn alter ego Bruce Wayne die de aandacht opeist. Dit resulteert in een opmerkelijk hoofdstuk uit het leven van Batman. Dit is niet zozeer een film over de superheld, maar eerder een kungfu-film vol bloed waarin de vleermuisman tweede viool speelt. ‘Batman: Soul of the Dragon’ kijkt lekker weg, maar is nergens echt noemenswaardig. De setting is leuk, maar de animatie is krukkig en overtuigt niet over de gehele linie. Wat rest is een aardig tussendoortje vol karikaturale typetjes en een onvervalste pulpsfeer.

DVD-release: 17 februari 2021