Beautiful Creatures (2013)

Regie: Richard LaGravenese | 124 minuten | drama, fantasie, romantiek | Acteurs: Acteurs: Alice Englert, Alden Ehrenreich, Emma Thompson, Emmy Rossum, Jeremy Irons, Thomas Mann, Viola Davis, Kyle Gallner, Zoey Deutch, Margo Martindale, Camille Balsamo, Andrea Frankle, Jackie Tuttle, Beau Brasseaux, J.D. Evermore, Lindsay Clift, Rachel Brosnahan, Justine Wachsberger, Tiffany Boone, Codie Rimmer, Cameron M. Brown, Teri Wyble, Lance E. Nichols, Jordan Sudduth, Lucy Faust, Elton LeBlanc

Wie dacht dat het na ‘The Twilight Saga’ gedaan was met de bovennatuurlijke tienerromantiek heeft het mis. ‘Beautiful Creatures’ staat klaar om het stokje over te nemen en geeft jonge fans van dark fantasy precies wat ze willen, maar had met een betere uitwerking een bredere doelgroep aan kunnen spreken.

Tieners Ethan (Alden Ehrenreich) en Lena (Alice Englert) zijn het kloppende hart van het verhaal. Ethan woont in het broeierige South Carolina, in een kleine, bekrompen gemeenschap waar hij eigenlijk liever niet bij wil horen. Lena hoort er als onconventionele nieuwkomer ook niet bij, en dat schept een band. De twee zijn al snel hoteldebotel, maar uiteraard laten de complicaties niet lang op zich wachten. Ethan ontdekt dat Lena magische krachten heeft en deel uitmaakt van een familie van zogenaamde ‘casters’. Op haar zestiende verjaardag zal ze geclaimd worden door het Licht of de Duisternis, een lot waar ze zelf niets over te zeggen heeft. Dat zet de prille relatie onder druk.

De romance tussen de wijsneuzerige Ethan en de ingetogen Lena is de grootste troef van ‘Beautiful Creatures’. De twee jonge hoofdrolspelers zijn zo ontwapenend dat ze zelfs de grootste zuurpruim inpakken en hun droogkomische verbale een-tweetjes zorgen ervoor dat de film nergens verzandt in zoetsappigheid. De bijrollen pakken iets minder goed uit. De Britse Jeremy Irons en Emma Thompson verslikken zich hoorbaar in hun zuidelijke tongval en met name Thompson lijkt als de duistere caster Sarafine niet op haar plek. Waar Irons als Lena’s excentrieke oom Macon meestal nog goed wegkomt met zijn zwaar aangezette vertolking, is Thompson vaker storend karikaturaal dan lekker camp.

Een ander zwak punt van de film is de achtergrondwereld van de casters. Hoewel regisseur en scenarioschrijver Richard LaGravenese deze sterk versimpeld heeft blijft het een warrig geheel, zeker als je het boek waarop ‘Beautiful Creatures’ gebaseerd is niet kent. Verder leunt de dreigende sfeer van de film meer op de fraaie, in Louisiana geschoten plaatjes van bemoste bomen en vervallen plantages dan op de plot. Lena is een machtige caster in wording, zo wordt ons telkens verteld, maar ze presenteert zich met haar weertrucjes (sneeuw in de zomer) meer als de Helga van Leur van de magische wereld dan als een bovennatuurlijke kracht om rekening mee te houden.

Sympathiek is ‘Beautiful Creatures’ zeker en met wat meer lef had de film een intelligentere versie van ‘Twilight’ kunnen zijn. Helaas volgt LaGravenese uiteindelijk de gebaande paden. Een gemiste kans.

Paula Koopmans

Bioscooprelease: 28 februari 2013
DVD- en blu-ray-release: 3 juli 2013