Beyond Sherwood Forest (2009)

Regie: Peter DeLuise | 93 minuten | actie, avontuur, fantasie | Acteurs: Robin Dunne, Erica Durance, Julian Sands, Katherine Isabelle, Mark Gibbon, Cainan Wiebe, Richard de Klerk, Bill Dow, Brent Stait, Paul Lazenby, David Palffy, Terence Kelly, Rowen Kahn, Anna Louise Sargeant, John Novak, Robert Lawrenson, David Richmond-Peck, Tony Morelli, Dolores Drake

Auw… Dit doet pijn. Het leven kan hard zijn voor oudere acteurs. In een ver verleden was Julian Sands een geliefd acteur en werd zijn spel wereldwijd geprezen. Zo was hij briljant als schurk in ‘Leaving Las Vegas’ (uit 1995 alweer). Ook vergaarde hij lof met zijn vertolking in culthorrorhit ‘Warlock’ (uit 1989). In 2009 had Sands blijkbaar geld nodig en was hij wanhopig. Een andere verklaring is er niet om zijn deelname aan het rampzalige ‘Beyond Sherwood Forest’ te verantwoorden…

Sands speelt de sheriff van Nottingham. Deze corrupte agent wil vrijbuiter Robin Hood oppakken. Dat valt niet mee, want de dief is watervlug en zeer slim. De sheriff bedenkt daarom een snood plannetje. Dankzij magie creëert hij een onstuitbaar schepsel dat ’s nachts transformeert in Alina, een opvallende vrouw. Robin probeert ervoor te zorgen dat Alina geen slechte dingen gaat doen, maar moet tegelijkertijd zijn jeugdliefde Marion beschermen voor het kwade.

‘Beyond Sherwood Forest’ combineert volksheld Robin Hood met draken en mythische fabeldieren. Het resultaat is niet veel soeps. Regisseur Peter DeLuise had een zeer bescheiden budget ter beschikking. Special effects ogen erg pixelig en actiescènes zijn rommelig in beeld gebracht. Een choreografie is er ook niet, dus de zwaardgevechten zijn te suf voor woorden. Je kunt beter naar de lokale speeltuin gaan en je twee buurjochies een plastic sabel geven. Wedden dat dat gevecht een stuk creatiever en energieker zal zijn?

Sands lijkt zich zichtbaar te schamen en loopt de hele film met een verdwaasde blik rond. Hij doet maar wat. Zijn spel is houterig en amateuristisch. Het is schrijnend om hem zo aan het werk te zien. Dit is dan ook een beschamend stukje cinema. Deze slecht gemonteerde film vol fletse kleuren, tenenkrommende dialogen en huiveringwekkend slechte effecten had nooit gemaakt mogen worden.

Sands is voortaan in de tv-serie “Gotham” te zien. Hij is erin geslaagd om zijn talent weer te gebruiken (en hopelijk om zijn rekeningen op tijd te betalen, zodat hij nooit meer in dit soort wanhopige pulp hoeft mee te spelen).

Waardering: 0.5

DVD-release: 7 mei 2015 (Best of Fantasy-DVD-box)