Merlin and the Book of Beasts (2009)

Regie: Warren P. Sonoda | 92 minuten | fantasie, thriller | Acteurs: James Callis, Laura Hallis, Jesse Moss, Patrick Sabongui, Donald Adams, Jim Thorburn, Maja Aro, Megan Vincent, Monique Ganderton, Daniel Cudmore, Lauro Chartrand

Wie dacht dat filmfabriek The Asylum het patent op tenenkrullende pulp heeft, heeft het mis. Er zijn ook andere mensen die probleemloos infantiele films maken en op de argeloze wereld loslaten. Regisseur Warren P. Sonoda is erin geslaagd een cinematografische prent te maken waar zelfs het meest doorgewinterde verkooptalent een maagzweer van krijgt. ‘Merlin and the Book of Beasts’ is een onkijkbare aaneenschakeling van beelden.

Het bronmateriaal waar ‘Merlin and the Book of Beasts’ op is gebaseerd is nochtans erg sterk. De avonturen van de ridders van de Ronde Tafel, Merlijn en koning Arthur hebben talloze filmmakers en auteurs geïnspireerd. Deze onverwoestbare verhalen zijn al eeuwenlang ongekend populair. Toch is Sonoda erin geslaagd om een ontiegelijk saaie film in te blikken. Erg knap als je nagaat dat een personage als Merlijn de hoofdrol vertolkt. Deze tovenaar heeft een interessant verleden waar je een hoop inspiratie uit kunt putten. Helaas lukt dat niet als een kleurloze James Callis de titelrol vervult.

In dit ‘vervolg’ op de Arthur-legende treffen we Camelot, het slot van koning Arthur, in erbarmelijke staat aan. Een boze macht heeft bezit genomen van het kasteel. Een prinses en een aantal ridders vragen Merlijn om hulp. Schoorvoetend stemt de knorrige tovenaar toe.

Waarschijnlijk heb je na het lezen van bovenstaande alinea’s al besloten om deze film geen kans te geven. Verstandig. De lokale feestwinkel is leeg gekocht en een amateurknutselaar heeft van papier-maché een soort Uruk-Hai masker (die trollen uit ‘Lord of the Rings’) in elkaar geflanst. Verder kun je gedateerde computereffecten verwachten en tergend stroef acteerwerk. Vechtscènes zijn lachwekkend slecht in beeld gebracht (slim, want de cast doet maar wat) en het tempo is erg laag. De filmmaatschappij die deze film op dvd heeft gesmeten weet ook niet wat men hiermee aan moet.

Het lijkt er zelfs op dat ze zelf een account op de Amerikaanse filmsite IMDB.com hebben aangemaakt en de slogan “Must see for any fantasylover” hebben ingetikt, die ze vervolgens pontificaal op de dvd-hoes hebben gezet. Die “fantasylover” moet volledig verslaafd zijn aan elk bewegend beeld dat de stempel ‘fantasy’ meekrijgt om dit misbaksel aan medeliefhebbers aan te kunnen bevelen. Waarschijnlijk gaat het hier om een sadist. Of om een familielid van Sonoda. Afijn, negeren dit vehikel!

Waardering: 0.5

DVD-release: 7 mei 2015 (Best of Fantasy-DVD-box).