Bings Kerstfeest en andere verhalen – Bing’s Christmas and Other Stories (2019)

Recensie Bings kerstfeest en andere verhalen CinemagazineRegie: Declan Doyle | 58 minuten | animatie, familie | Nederlandse stemmencast: Joanne Telesford, Juus Piek, Beatrijs Sluijter, Teun Batenburg, Famke Telferman, Peggy Vrijens, Luca van Ammer, Nout van der Heusde, Zahra Boomsma

Het konijntje Bing is een graag geziene gast in de huishoudens waar twee tot vierjarigen rondlopen. Aanvankelijk verscheen Bing alleen in prentenboeken, maar toen de BBC er een tv-serie voor hun kanaal CBeebies van maakte, ging het hard met de populariteit. Bing is een jong konijntje, dat nog veel moet leren en dat doet door het beleven van allerlei kleine avonturen met zijn vriendjes. In elk verhaaltje zit een kleine levensles, zoals geduld leren hebben, samen delen of hoe je een teleurstelling verwerkt. Een aantal van die korte afleveringen zijn nu gebundeld in een speelfilm op peuterformaat: de nog geen uur durende animatiefilm ‘Bings kerstfeest en andere verhaaltjes’ (‘Bing’s Christmas and Other Stories’).

De film is daarmee ideaal voor een eerste bioscoopbezoek voor drie of vierjarigen. Zelfs wanneer ze Bing, Flop, Sula of Ama nog niet kennen; ze zien gauw genoeg wie wie is, door het verschillende uiterlijk van de figuurtjes. Die diversiteit in de personages is overigens niet het enige wat ouders bezighoudt: er gaan talloze speculaties het internet over wie of wat Flop, Ama en de andere ‘volwassen’ karakters nu zijn. Zijn het de ouders (m/v) van de helden van de verhaaltjes, voogden, babysitters of een politiek correcte representatie van de verschillende samenstellingen van gezinnen? Wat het ook is; het werkt prima, want de band tussen Flop en Bing is herkenbaar en vertrouwd voor kleine kinderen. Wanneer Bing het even niet meer leuk vindt bij een speelafspraakje bij Sula, vraagt hij verdrietig aan Ama of Flop snel weer terug komt. De emoties die Bing in de diverse verhaaltjes ondergaat, zullen de kleintjes vast begrijpen.

Naast ‘Herfstbladeren tekenen’, ‘Schminken’ en ‘Poppenkastshow’ bevat ‘Bings kerstfeest en andere verhaaltjes’ een ietwat langere kerstspecial, Tussen de verhaaltjes door zitten een paar interactieve spelletjes (memory en een puzzel), zodat er voldoende afwisseling is voor de jonge kijkers, die nog wat zitvlees moeten kweken. Na elk avontuurtje sluit Bing het samenvattend af, waarna Flop komt met de steeds terugkerende zin: “… is een echt Bing-ding!” De film ziet er kleurrijk en goedverzorgd uit en het uur vliegt voorbij. Heel geschikt als eerste, tweede of derde bioscoop- of filmervaring en een perfect uitje voor de wintermaanden.

Bioscooprelease: 25 november 2020