Brick (2005)

Regie: Rian Johnson | 110 minuten | drama, misdaad | Acteurs: Joseph Gordon-Levitt, Nora Zehetner, Lukas Haas, Noah Fleiss, Matt O’Leary, Emilie de Ravin,  Noah Segan, Richard Roundtree, Meagan Good, Brian J. White, Jonathan Cauff, Reedy Gibbs

Is het vandaag de dag nog mogelijk om een goede film te maken met een budget van een half miljoen Amerikaanse dollars? Worden er überhaupt nog speelfilms gemaakt voor een dergelijk bedrag? En hoe zit dit in de Verenigde Staten? Het is immers een land waarin de big budget producties als zoete broodjes over de toonbank vliegen, of in een minder gunstig geval studio’s en regisseurs failliet laten gaan.

Rian Johnson bewijst met zijn lowbudget film ‘Brick’, waarvoor hij zelf het scenario schreef, dat we de hoop niet op hoeven te geven. Het is nog steeds mogelijk om een film in de bioscoop te brengen voor het in de filmwereld luttele bedrag van een half miljoen dollar. Een film die bovendien de moeite van het bekijken meer dan waard is. ‘Brick’ is een verademing voor degenen bij wie de vele megaproducties zo langzamerhand de strot uitkomen. De film beschikt over een intelligent scenario en een behoorlijk sterke cast.

Voor fans van de tv-serie ‘Lost’ valt er kortstondig te genieten van de aanwezigheid van de jonge blondine Emilie de Ravin, die in die serie de jonge moeder Claire speelt. In ‘Brick’ neemt zij de rol van Emily op zich. Een rol die enigszins vergelijkbaar is met die van Laura Palmer in de cultserie ‘Twin Peaks’.

‘Brick’ is een maatschappijkritische film die het drugsprobleem onder Amerikaanse scholieren aan de kaak stelt. Dit wordt echter absoluut niet aan de kijker opgedrongen. Er is geen sprake van zwaar aangezet drama, integendeel. Er valt genoeg te lachen. De film zit vol komische typetjes en absurdistische situaties. Desalniettemin blijft duidelijk dat we met een serieus probleem te maken hebben.

Na het zien van een film als ‘Brick’ voel je je misschien een beetje sip door de in de film geschetste situatie en de problemen waarmee veel jongeren te kampen hebben. Toch zal het gevoel van euforie overheersen. Niet alleen is het op de thematiek na een heerlijke film om te zien. De film is een drama maar blijft luchtig en is doorspekt met humor. ‘Brick’ zit bovendien vol sterk spelende acteurs en actrices en weet de kijker tot het eind aan toe te boeien. Hopelijk valt er in de toekomst nog veel te genieten van deze regisseur en de nieuwe lichting acteurs als Joseph Gordon-Levitt, Lukas Haas en Emilie de Ravin.

Vincent Nijman

Bioscooprelease: 14 september 2006