Cinderella – Assepoester (1950)

Regie: Clyde Geronimi, Wilfred Jackson, Hamilton Luske | 72 minuten | komedie, animatie, familie, romantiek, fantasie | Engelse stemmencast: Ilene Woods, Lucille Bliss, Rhoda Williams, Eleanor Audley, Verna Felton, William Phipps, Luis Van Rooten | Nederlandse stemmencast: Joke de Kruyf, Ryan van den Akker, Carry Tefsen, Annet Nieuwenhuyzen, Henni Orri, Edward Reekers, Lex Goudsmit, Paul van Gorcum

‘Assepoester’, ‘Cinderella’ in het Engels, is een sprookje dat al vele mensen heeft weten te boeien. Het verhaal van het arme onderdrukte meisje dat haar prins vindt doordat ze haar glazen muiltje verliest, wordt al eeuwen voorgelezen en heeft als inspiratie gediend voor tientallen verfilmingen. Één van de bekendste is natuurlijk die van Walt Disney.

‘Assepoester’ werd in 1950 uitgebracht en was de eerste echte avondvullende tekenfilm sinds 1942.  Zowel financieel als creatief gezien was ‘Assepoester’ voor Disney een groot succes. De film blijft trouw aan het sprookje van Charles Perrault, maar Disney heeft er elementen aan toegevoegd die het verhaal alleen maar versterken. Zo hebben de muizen in de film een veel prominentere rol gekregen, wat een vergroting van de humor in de film tot gevolg heeft. James MacDonald spreekt de stemmen van alle belangrijke muizen in, en doet dat op een amusante manier. Zo geeft hij de muizen een apart dialect mee. De lelijke en gemene stiefzussen zijn karikaturaal vormgegeven, hetgeen goed past bij het normale, eenvoudige personage van Assepoester zelf. De kater Lucifer is misschien wel de grootste slechterik van de film, nog meer dan de gemene stiefmoeder!

De decors zijn simpel maar doeltreffend. Door de eenvoud van de omgeving is de kijker minder afgeleid en kan alle aandacht op het verhaal gericht worden. De scène waarin Assepoesters jurk verandert in een prachtige witte baljurk is Disney’s favoriete animatie, en met recht, want het is betoverend gedaan. Die hele scène is erg knap gemaakt, jonge kinderen zullen er met open mond en grote ogen naar kijken! Ook de scènes in het kasteel, als Assepoester haar prins ontmoet en met hem danst, zijn, hoe kan het ook anders, sprookjesachtig en romantisch. Grappig detail is dat de naam van de prins nooit prijsgegeven wordt, voor het gemak wordt hij maar Prins Charming genoemd. Ilene Woods, die de stem van Assepoester in de oorspronkelijke versie verzorgt, heeft maar liefst 309 meisjes verslagen, maar ze wist niet eens dat ze auditie deed voor de rol van Assepoester.

De liedjes in de film zijn erg leuk, “Cinderella”; “A Dream Is A Wish Your Heart Makes”; “Sing Sweet Nightingale”; “The Work Song”; “So This Is Love”; met als hoogtepunt “Bibbidi-Bobbidi-Boo.” (de film kreeg hiervoor een Oscarnominatie). Assepoester is een klassiek maar tijdloos verhaal en de Disney-verfilming verdient een groot publiek.

Bioscooprelease: 7 december 1950
DVD- en blu-ray-release: 12 september 2012