Cloud 9 – Wolke neun (2008)

Regie: Andreas Dresen | 98 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Ursula Werner, Horst Rehberg, Horst Westphal, Steffi Kühnert

Verliefd worden, spannend, lekker vrijen met elkaar, wijn drinken, naakt zwemmen in de natuur, heerlijk toch? Dat is leven! Inge haar geluk straalt uit haar ogen wanneer ze Karl ziet, de man op wie ze hopeloos verliefd is geworden. Al direct in het begin belandt ze met hem in bed en begint er een gepassioneerde vrijpartij, waarbij de geliefden elkaar de kleren haast van het lijf scheuren. Een en ander zou gemakkelijk banaal en saai kunnen zijn, zoals ‘verplichte’ vrijscènes in liefdesfilms dat wel vaker zijn. Hier is echter toch iets anders aan de hand, omdat je iets te zien krijgt wat nog niet vaak in beeld is gebracht: seks tussen bejaarde mensen.

En omdat de verliefdheid er vanaf straalt, springt de vonk ook over naar het publiek. Het is even wennen, die oude lijven, maar tegelijkertijd bevrijdend en geruststellend om te ervaren dat ook oudere mensen nog zoveel passie voor elkaar kunnen hebben. Dat is te danken aan het naturelle spel van alle, al wat oudere spelers. Vooral hoofdrolspeelster Inge (de 65 jaar oude Ursula Werner) overtuigend in haar hopeloze tienerverliefdheid, waaraan ze zich helemaal overgeeft. Samen met haar liefje Karl (de 79 jaar oude Horst Westphal) verovert ze je hart.

Het is dan ook pijnlijk om te zien hoe ze zich niet helemaal over kan geven aan haar geluk en toch weer niet zó modern is, dat ze de affaire buiten haar bestaande huwelijk kan houden. Ze moet er over praten (begrijpelijk natuurlijk), wat pijnlijke scènes oplevert met haar huidige partner. Wederom taferelen die je niet verwacht in een film over mensen die de gemiddelde leeftijd van vreemdgaan als optie alleen al, ver voorbij zijn, denk je.

Een grote pluim ook voor regisseur en coscenarist Andreas Dresen, die best een controversiële film aflevert – hoewel het onderwerp de meeste mensen niet vreemd is – maar ook en vooral een warme film over echte mensen, met echte levensvraagstukken. Een film die gaat over echte liefde, maar ook, door de grote consequenties die de verwikkelingen met zich meebrengen, een film over keuzes. Want is verliefdheid niet ook een keuze? En vooral wat je ermee doet? En kan je je partner in de laatste fase van jullie beider leven nog zo veel pijn doen? Mag dat wel? Boeiende materie en nieuw voor de meesten.

Iets dat je nog lang aan het denken zou kunnen zetten, ware het niet dat Dresen zijn visie op deze kwestie aan het einde wel erg uitvergroot, het enige minpunt van de film. Had hij dit iets opener gelaten, was je als kijker met meer interessante vragen naar huis gestuurd. Neemt niet weg dat ‘Cloud 9’ (‘Wolke Neun’) een mooie, maar ook taboedoorbrekende film is en een eye opener voor iedereen die dacht dat het leven na je zestigste voorbij is.

Arjen Dijkstra

Bioscooprelease: 6 november 2008