Crawl (2019)

Recensie Crawl CinemagazineRegie: Alexandre Aja | 87 minuten | actie, drama | Acteurs: Kaya Scodelario, Barry Pepper, Morfydd Clark, Ross Anderson, Jose Palma, George Somner, Anson Boon, Ami Metcalf, Tina Pribicevic, Srna Vasiljevic, Cso-Cso, Colin McFarlane, Annamaria Serda, Savannah Steyn

Alexandre Aja is een boeiende cineast. De Fransoos brak in 2003 door met het snoeiharde ‘Haute Tension’ dat hem in zijn thuisland als horrorregisseur op de kaart zette. Drie jaar later brak hij internationaal door met zijn remake van ‘The Hills Have Eyes’. Aja liet zien een eigen beeldtaal te hanteren en grof geweld niet te schuwen. Zijn hervertelling van Wes Cravens culthit deed het goed aan de box office en sindsdien was Aja’s ster rijzende. Na het matige ‘Mirrors’ besloot de regisseur het over een andere boeg te gooien en even geen deprimerende griezelfilms vol zwartgallige personages in te blikken. In 2010 volgde het even melige als hilarische ‘Piranha 3D’, waaruit bleek dat ranzige horrorkomedies ook aan de Fransoos besteed waren.

Je zou denken dat de regisseur doorging op dezelfde weg, omdat hem dit veel faam en geld opleverde. Aja besloot echter zijn eigen plan te trekken en voor een ander soort film te kiezen. Enter ‘Horns’ uit 2013. Het was zeer ambitieus om de complexe roman van Joe Hill in een filmvorm te gieten. Aja kwam een heel eind, maar uiteindelijk bleek zijn boekverfilming te vlak. Wel gaf hij Daniel ‘Harry Potter’ Radcliffe zijn mooiste rol ooit. Ondanks de ietwat matte ontvangst van ‘Horns’ liet Aja zich er niet van weerhouden om een ander boek te verfilmen.

Ditmaal bewerkte hij een roman van Liz Jensen. Helaas voor Aja flopte zijn ‘The 9th Life of Louis Drax’ gigantisch. Wellicht was dat de reden dat de regisseur zich weer aan een ‘ouderwetse’ horrorfilm waagde. Met succes, want ‘Crawl’ deed het goed aan de bioscoopkassa’s. Deze genrefilm raakt alle juiste snaren. Het verhaal: een van haar vader vervreemde dochter besloot palief op te zoeken als deze zijn telefoon niet meer opneemt. Het blijkt dat pa vastzit in de kelder van zijn huis en bedreigd wordt door krokodillen. Terwijl zijn dochter hem probeert te helpen, wordt het gebied naast hongerige reptielen ook geteisterd door een orkaan.

Aja bouwt de spanning vakkundig op. Alsof het natuurgeweld al niet heftig genoeg is, doet hij er met de komst van de krokodillen een schepje bovenop. Hoewel het verhaal niet opmerkelijk is, slaagt Aja erin het toch interessant te houden. Dat ligt aan de casting. Kaya Scodelario is een aansprekende heldin en zet een inleefbaar personage neer. Haar band met filmvader Barry Pepper komt oprecht over. Het spel van deze twee is sterk. Kortom: ‘Crawl’ is een aanrader voor Aja-fans en horrorfanaten.

Bioscooprelease: 11 juli 2019
DVD- en blu-ray-release: 27 november 2019