De brief voor Sinterklaas (2019)

Recensie De brief voor Sinterklaas CinemagazineRegie: Lucio Messercola | 81 minuten | familie | Acteurs: Bram van der Vlugt, Pamela Teves, Edo Brunner, Lieke van Lexmond, Bo Burger, Joshua Albano, Maaike Bakker, Jelle de Jong, Kylian de Pagter, Erik de Vogel, Roel Dirven, Aaron Groeneveld, Wesley Mutsaars, Liz Scholten, Chris Taten, Marga Van Praag, Jimmy van Schaik, Aad van Toor, Marcella Westen

Net zoals Sinterklaas zelf is een film over/met de Sint inmiddels al jaren een traditie. Dit Sintjaar wordt afgetrapt met ‘De brief voor Sinterklaas’, waarin het vaste patroon van Sintfilms wordt gevolgd. We zien een hoofdpersoon die gaandeweg wat leert, een Sint die niet alles lijkt te weten, maar op het einde toch alwetend blijkt en wat dommige karikaturale slechteriken.

In ‘De brief voor Sinterklaas’ wordt hoofdpersonage Sem gepest, dit tot verdriet van zijn alleenstaande moeder (Lieke van Lexmond). Maar Sem wordt ondanks alle tegenslagen toch enthousiast van de oproep van Sinterklaas, die met een drastisch Pietentekort kampt. Iedereen kan zich aanmelden voor een Pietendag, maar op de een of andere manier lijken alle brieven met aanmeldingen niet aan te komen. Als dat maar goed komt, want zonder Pieten geen Sinterklaasfeest.

Het feit dat iedereen zich kan aanmelden om Piet te worden geeft aan dat de film duidelijk een keuze lijkt te maken in het Pietendebat (inmiddels net zo’n traditie als Sint en zijn film). Waarom er dan echte zwarte Pieten lijken te zijn blijft onbenoemd. Een ander sterk punt is het acteerwerk van sommigen. Pamela Teves en Edo Brunner zetten leuke enigszins overtrokken slechteriken neer. Daarnaast is Sinterklaas geadviseerd (zoals de producenten het zelf noemen) door Good Old Bram van der Vlugt, wat vooral voor de ouders die mee zullen kijken een warm bad is.

Toch zijn er ook mindere punten. Het verhaal is niet echt heel spannend en redelijk voorspelbaar. Alle ontwikkelingen in het verhaal zijn mijlenver van tevoren te zien en de morele lesjes liggen er wat dik bovenop (net zoals de sponsoring). Het geheel doet daardoor zoetsappig aan en is weinig verrassend. De vraag is echter of deze factoren dit tot een mindere film maken. Als er puur en alleen naar de film wordt gekeken dan is het antwoord “ja”, maar wie gaan er nou eigenlijk naar een film als ‘De brief voor Sinterklaas’? Dat zijn over het algemeen toch kinderen die in de Goedheiligman geloven en voor hen is de film door het weinig verrassende verhaal waarschijnlijk juist wel prettig.

Natuurlijk komt alles goed en natuurlijk gaat het Sinterklaasfeest ook dit jaar gewoon weer door (tenzij het Sinterklaasjournaal het dit jaar over een compleet andere boeg gooit…). Kinderen zullen ‘De brief voor Sinterklaas’ dus best weten te waarderen. Voor de ouders zal het even doorbijten zijn, maar geldt dat niet voor de hele Sintperiode?

Ton te Slaa

Bioscooprelease: 9 oktober 2019
DVD-release: 30 september 2020