De Liefhebbers (2019)

Recensie De liefhebbers CinemagazineRegie: Anna van der Heide | 96 minuten | drama | Acteurs: Jeroen Krabbé, Hadewych Minis, Theo Maassen, Beppie Melissen, Sanne Samina Hanssen, Rebecca de Nooijer, Jelka van Houten, Guy Clemens, Linde van der Storm, Aiko Beemsterboer, Bas Keizer

Wie heeft er nooit zijn of haar familie achter het behang willen plakken? Dit universele gevoel is het thema van de film ‘De Liefhebbers’ van Anna van der Heide. Familie: je kan niet zonder ze, al wil je het nog zo graag.

‘De Liefhebbers’ gaat over de familie Liefhebber, bestaande uit ouders Jan en Lea en kinderen Jonathan, Sam, Kasper en Maria (allen tussen de 34 en 42). Vader Jan heeft beginnende Alzheimer en heeft dat pas na een tijd aan zijn kinderen verteld. Dit zet de familieverhoudingen onder druk en laat een ieder zijn eigen onverwerkte problemen onder ogen zien. De film is dan ook niet zo zeer een verhaal over ziekte maar meer over familie.

Het allersterkste punt aan ‘De Liefhebbers’ is toch wel de geweldige cast, met onder meer Jeroen Krabbé, Theo Maassen en Hadewych Minis. Stuk voor stuk zetten alle castleden geloofwaardig karakters neer met herkenbare gevoelens. Krabbé is de strenge vader die het beste met zijn kinderen voor heeft en graag de regie in eigen hand heeft. Hij heeft zijn kinderen bewust niet gelijk geïnformeerd over zijn ziekte. Daarnaast maakt Krabbé van Jan een man die ook nog zoekende is naar wat de ziekte precies gaat brengen, wat uiteraard tot woede en onbegrip leidt. Maassen is de oudste zoon; een introverte gevoelige chirurg. Hij wil zijn vader graag helpen maar komt nooit echt dichtbij genoeg. En zo zijn alle karakters sterk, al voert het te ver om ze allemaal te benoemen.

En dat is gelijk een punt van kritiek op de film: er zijn te veel Liefhebbers. Er zijn zes verhaallijnen (zeven als je de aangetrouwde Laura mee rekent) en dat zijn er eigenlijk te veel om echt diep tot de kern van een personage te komen. Nu schraapt regisseuse Anna van der Heide (‘Meester Kikker’) net aan de oppervlakte, terwijl de karakters en de film juist meer diepte verdienen. De kijker krijgt sympathie voor de personages en wil meer weten en voelen. Nu voelt het te snel als “En toen was alles (bijna) weer goed”. Dat is zonde, zeker gezien het feit dat de film met zijn 96 minuten niet erg lang is. Misschien had een half uur extra net voor wat meer verdieping kunnen zorgen.

Bovenstaande kritiek is eigenlijk alleen een gevolg van het feit dat het spel zo goed is en de thema’s in het verhaal zo herkenbaar zijn. In de beste families komen de onderliggende problemen aan het licht zodra de druk op de ketel komt en in ‘De Liefhebbers’ is dat niet anders. Doordat nu alles in sneltreinvaart voorbijkomt voelt het einde wat zoetsappig, ondanks dat natuurlijk een hoop nog niet opgelost is. Maar ‘De Liefhebbers’ is een herkenbaar verhaal met fantastische acteurs en een aanrader voor iedereen die een familie heeft.

Ton te Slaa

Bioscooprelease: 24 oktober 2019
DVD-release: 19 februari 2020