Deadly Drive-In Disaster (2015)

Regie: Arjan Wilschut | 2 minuten | actie, animatie, korte film, science fiction

Zeg je film en geheim agent, dan denk je natuurlijk aan James Bond. Maar met ‘Deadly Drive-In Disaster’ krijgt 007 er een geduchte concurrente bij, namelijk Sola Powers! Deze blondine met wespentaille, volle roze lippen en een mini-jurkje gaat zelfverzekerd door het leven. Zelfs een UFO brengt haar niet van haar apropos. Sola Powers is de hoofdrolspeelster in het korte animatiefilmpje ‘Deadly Drive-In Disaster’, dat – heel toepasselijk – in het voorprogramma van ‘Spectre’, de nieuwe James Bond film, te zien is bij Pathé bioscopen. Eerder is het filmpje te zien op het Nederlands Film Festival.

‘Deadly Drive-In Disaster’ speelt zich af in de jaren zestig en de animatoren hebben de sfeer erg goed weten te vangen. Dat uit zich niet alleen in de iconische drive-in bioscoop, die pas halverwege het filmpje zijn opwachting maakt, ook het uiterlijk van de vrouwelijke spion (gogo boots!), de inrichting van haar villa en de auto’s ademen het bekende tijdsbeeld. Sola Powers is haar tijd echter ver vooruit, en kan zo uit de jaren negentig komen, toen girlpower ineens een hot topic werd. ‘Deadly Drive-In Disaster’ is grappig, vlot en mag je als genrefilmliefhebber eigenlijk niet missen.

De maker van ‘Deadly Drive-In Disaster’ is Arjan Wilschut (1971), en hij is onder andere bekend van het prijzen winnende ‘Hard Boiled Chicken’ (2006) en zijn medewerking aan Michael Dudok de Wits ‘Vader en dochter’ (dat in 2001 een Oscar won). Recenter is zijn bijdrage aan ‘Phantom Boy’, een film die vanaf oktober in de bioscoop te zien zal zijn. Laten we hopen dat er van Sola Powers nog meer filmpjes verschijnen, want dit, in het kader van Ultrakort gemaakte, avontuur smaakt zeker naar meer!

Bioscooprelease: 29 oktober 2015 (in het voorprogramma van ‘Spectre’)