Death Note: L – Change the World (2008)

Regie: Hideo Nakata | 129 minuten | thriller, misdaad | Acteurs: Kenichi Matsuyama, Youki Kudoh, Mayuko Fukuda, Kiyotaka Nanbara, Sei Hiraizumi, Narushi Fukuda, Bokuzo Masana, Yuta Kanai, Megumi Sato, Renji Ishibashi

‘Een uitdaging is juist een uitdaging, omdat het moeilijk is’ zo luidt een van de wijsheden uit de film ‘Death Note: L – Change the World’. Deze uitspraak had net zo goed van toepassing kunnen zijn op de scriptschrijvers van de film. Deze hebben het immers tot hun taak gemaakt een film te maken van een spin-off van een mangareeks. Volgt u het nog?

Als u de draad nu al kwijt bent: de film is gebaseerd op een karakter dat voorkomt in een serie stripverhalen die de titel ‘Death Note’ draagt. Dit karakter heeft de simpele naam L. Hij is een in zichzelf gekeerde detective, die de gave heeft grote hoeveelheden informatie (en snoep overigens) in zich op te nemen en gebruikt deze gave om zaken op te lossen vanachter z’n bureau. In ‘Change the World’ wordt hij geconfronteerd met een groep eco-terroristen die een nieuw en uiteraard dodelijk virus hebben ontwikkeld en van plan zijn dit onder de mensheid te verspreiden. Nu is het aan L om hen een stap voor te blijven en hun snode plannetje te verijdelen. Enige hindernis: L heeft nog maar 23 dagen te leven, omdat hij zo stom is geweest zijn naam in een schrift te zetten. Nu is dit normaal niet dodelijk, maar in het geval van dit schrift wel. Het schrift is namelijk het ‘Death Note’ waar de oorspronkelijke stripreeks om draait en eenieder wiens naam in het schrift wordt opgeschreven sterft op de aangegeven datum.

Het ligt bij een verfilming als dit heel erg op de loer dat het alleen interessant is voor diegenen die bekend zijn met het bronmateriaal. Niets is echter minder waar en ‘Change the World’ blijkt ook voor niet-kenners (zoals ondergetekende) een bijzonder leuke film te zijn. De truc die de schrijvers daarvoor hebben gebruikt is simpel: L verbrandt ergens in het begin van de film het moordende schriftje. Dit maakt zijn noodlot niet ongedaan, maar geeft de schrijvers wel de vrijheid om een compleet andere kant op te gaan met het verhaal dan de oorspronkelijke manga wellicht toeliet. Fans van de serie zullen het misschien zonde vinden, maar ze krijgen er een verdomd spannend verhaal voor terug met meer dan genoeg ontwikkeling om het een goede twee uur interessant te houden.

Sterkste punt binnen dit verhaal is de hoofdpersoon, welke de sympathie van de kijker weet te winnen – niet in de laatste plaats omdat Kenichi Matsuyama hem voortreffelijk speelt. L vraagt in het begin om wat geduld met z’n excentrieke gedrag. Hij loopt immer gebogen, zit altijd gehurkt in stoelen, eet kilo’s met snoep en heeft schijnbaar een goede voorraad eyeliner in z’n kast staan. Daarnaast is L ook nog eens niet de meest sociaalvaardige persoon waardoor hij nog wat meer wereldvreemd wordt gemaakt. Dit komt toch al vlug over als een soort nerderige fantasie: de outcast die vanachter z’n computertje de wereld redt. Langzaam maar zeker word je echter de wereld van ‘Death Note’ ingezogen en valt alles op z’n plaats. Twee uur later vind je het zonde dat de film is afgelopen en vind je L een geweldig karakter.

‘Change the World’ is geen opvallende film. Er zitten geen grote actiesc√®nes in, geen spetterende gevechten, geen romantische zijlijntjes en geen bombastische CGI-effecten. Het is juist een film die het moet hebben van kleine momentjes en een rustig tempo, gedragen door een spannend verhaal en een sterk hoofdkarakter. Dit zal niet iedereen bekoren, maar maakt deze film wel tot een absolute aanrader voor iedereen die het niet zo op heeft met oppervlakkig spektakel.

Sander Colin