Diana Vreeland: The Eye Has to Travel (2011)

Regie: Lisa Immordino Vreeland, Bent-Jorgen Perlmutt, Frédéric Tcheng | 88 minuten | documentaire | Met: Diana Vreeland

In 1983 vroeg de toen tachtigjarige Diane Vreeland journalist George Plimpton om haar grafschrift te schrijven. De interviews die hij met haar afnam om deze te kunnen schrijven vormen de blauwdruk van de documentaire ‘Diana Vreeland: The Eye Has to Travel’.

Diana Vreeland is het overgrote deel van haar leven een van de meest invloedrijke vrouwen uit de modewereld geweest. Ze werkte voor Harper’s Bazaar en Vogue en heeft hiermee haar stempel kunnen drukken op de manier waarop tijdschriften over mode gemaakt worden. Dat mode vandaag de dag niet alleen als de kledingindustrie maar ook als een kunstvorm wordt gezien, is voor een groot deel aan haar te danken. En dit terwijl zij als het lelijke eendje van haar familie werd geboren, met een moeder die haar ‘her ugly little monster’ noemde. In plaats van een onzeker muurbloempje groeide Diana op tot een flamboyante en eigenwijze vrouw die een belangrijke rol in de mode zou spelen.

Over haar gevoelens en de tegenslagen uit haar leven praatte Diana niet graag, dus verwacht geen persoonlijk verhaal in ‘Diana Vreeland: The Eye Has to Travel’. Vragen over hoe het was om niet goed met haar moeder overweg te kunnen of de dood van haar man worden weggewuifd. Ook uit interviews met bijvoorbeeld haar zoons blijkt dat zij haar gevoelsleven niet graag deelde. Maar het gebrek aan inzicht in haar emoties maakt deze documentaire niet minder goed en maakt ook niet dat je geen sympathie voor haar krijgt.

Wat ‘Diana Vreeland: The Eye Has to Travel’ wél duidelijk maakt, is dat Vreeland een hele gepassioneerde en visionaire vrouw was die heel veel liefde en oog had voor mooie dingen. Ze kon de schoonheid in dingen zien vóórdat andere mensen deze zagen. “Don’t give the people what they want, give them what they don’t know they want”. En dat talent is eigenlijk precies wat haar zo uniek maakte.

‘Diana Vreeland: The Eye Has to Travel’ is een ontzettend fijne documentaire over een bijzondere vrouw wiens leven een groot deel van de twintigste eeuw beslaat. Naast een documentaire over haar is het dankzij haar enorme invloed op de modewereld een film over de evolutie van die wereld van de jaren twintig tot de jaren zeventig en dan vooral over de rol van de modejournalistiek. Het is ongelooflijk om te zien wat deze vrouw allemaal te weeg heeft gebracht en hoe zij aan de wieg heeft gestaan van de carrière van veel modellen, actrices, muzikanten, fotografen en ontwerpers. In de film wordt gezegd dat Diana een saai verhaal niet de moeite waard vond om te vertellen. Haar verhaal is echter verre van saai en is daarom meer dan de moeite waard.  ‘Diana Vreeland: The Eye Has to Travel’ is een inspirerende documentaire over een markante vrouw.

Sylvia Bakker

Bioscooprelease: 4 oktober 2012
DVD-release: 29 november 2012