Dominique (2010)

Regie: Jim Taihuttu | 10 minuten | korte film | Acteurs: Sylvia Hoeks

In het kader van NPS Kort! 2009 maakte Jim Taihuttu het bijzonder leuke filmpje ‘Caresse’ met in de hoofdrollen Pierre Bokma en Sylvia Hoeks. Voor editie 2010 van NPS Kort! mocht Jim wederom aan de slag en gesprekken met de mooie actrice, die ervaring opdeed als fotomodel inspireerden hem voor het schrijven van het scenario van ‘Dominique’. Het liedje van Soeur Sourire (Jeannine Deckers) – vorig jaar nog even in de belangstelling dankzij de film van Stijn Coninx over de zingende non, leidt het filmpje in terwijl we het titelpersonage zien flirten met de camera in Parijs.

Dominique is model, vertrouwt ze in voice-over toe aan de kijker, en erg leuk is dat niet. Haar spullen moet ze delen met de meiden met wie ze een appartement bewoont en voor je ’t weet eten ze je crackers op. Ook de wekelijkse ‘vleeskeuring’ is een beproeving (“Ik denk dat ik maar mijn teen op ga eten, sla ik twee vliegen in een klap”), om nog maar te zwijgen over audities, waar je afgesnauwd wordt als je tien minuten te laat aankomt, terwijl je dan eigenlijk nog minstens een uur in de wachtkamer zit, tussen collega-fotomodellen die je het licht in je ogen niet gunnen.

Sylvia Hoeks schittert als het fotomodel dat allang weet hoe de vork in de steel zit, van enige naïviteit geen spoor. Het filmpje is net lang genoeg om niet vrijblijvend te zijn: wanneer de laatste scène, zo terloops alsof Dominique een sigaretje opsteekt, voorbijkomt, moet de kijker toch echt even bijkomen. De harde realiteit. Wie dat niet gelooft moet dit filmpje kijken en weet welk woord hij in moet typen in Google naast ‘fotomodel’.