Dracula vs. Frankenstein (1971)

Regie: Al Adamson | 90 minuten | horror, science fiction | Acteurs: J. Carrol Naish, Lon Chaney Jr, Anthony Eisley, Regina Carrol, Greydon Clark, Zandor Vorkov, Angelo Rossitto, Anne Morrell, William Bonner, Russ Tamblyn, Jim Davis, John Bloom, Shelly Weiss, Forrest J. Ackerman, Maria Lease, Bruce Kimball, Albert Cole, Gary Kent, Irv Saunders

Dracula… Frankenstein… het door Frankenstein geschapen monster… Ziedaar, enkele horrorgrootheden over wie tal van films zijn vervaardigd en die herhaaldelijk ook gezamenlijk in beeld zijn verschenen. Zo ook in ‘Dracula vs. Frankenstein’ waarin ze in de ‘huidige’ tijd, begin jaren 70, worden neergezet. De totstandkoming van de film heeft wel wat voeten in de aarde gehad. Oorspronkelijk zou deze film over motorrijders gaan. Nadat het filmen al was gestart werd er een plot aan toegevoegd waarin een getikte geleerde allerlei medische experimenten uitvoert op slachtoffers die hem door met zijn bijl zwaaiende assistent worden aangeleverd. Toen ontstond het idee om van de getikte geleerde Dr. Frankenstein te maken, gevolgd door het idee om ook diens uit lijken samengestelde schepping in het verhaal te betrekken en daarna om zowaar graaf Dracula op te laten draven. Al met al nogal een wanordelijk gebeuren waarin gedurende een periode van drie jaar zowel opnames aan deze productie werden verwijderd als toegevoegd.

Deze rommelige geschiedenis klinkt ook duidelijk door in het uiteindelijke resultaat. Graaf Dracula die met Dr. Frankenstein samenwerkt om Frankenstein wraak te laten nemen op vroegere collega’s en Dracula die een leger ondoden wil creëren? Het is wel een twijfelachtig uitgangspunt. Temeer omdat er nog wat vage personages met kwaadwillende bedoelingen tegenaan gegooid worden. Frankensteins tot leven gewekte schepping gaat al moordend aan de zwier, Frankensteins doofstomme hulp Groton schuimt er lustig op los hakkend de omgeving af en er behoort ook een moordzuchtige dwerg tot Frankensteins aanhang. Verder komen er een stel niet al te vriendelijke motorrijders voorbij, afgewisseld met beelden van een zangeres die naar haar zuster op zoek is met de hulp van een agent en een overjarige hippie. Een nogal warrig gebeuren, waarin naast de twijfelachtige uitgangspunten al snel de onlogischheden en de ongeloofwaardigheden van de ontwikkelingen opvallen binnen de plot, die toch al weinig zinnig is. De aan alle kanten rammelende en herhaaldelijk niet uit de verf komende verhaallijnen lijken weinig tot geen verband met elkaar te hebben.

Ook op andere punten is er wel wat aan te merken. Twijfelachtige en lachwekkende uitspraken en dialogen, matig tot slecht acteerwerk, goedkope sets… het spreekt niet al teveel tot de verbeelding. Er is het en der wat gore, bestaande uit een paar afgerukte armen, wat onthoofdingen, wat bijtwerk van graaf Dracula, wat hak- en slachtwerk van Groton, en wat andere bloederige onfrisse taferelen met een bijl. Hierbij vallen er weliswaar de nodige slachtoffers, maar vooral de knulligheid waarmee dit in beeld wordt gebracht springt eruit. Hetzelfde geldt voor de matige om niet te zeggen belabberde speciale effecten, hoewel dit ook beperkt wordt door het overduidelijk low budget gehalte dat van deze productie afspat., Ook al gaan de verschillende personages met nog zulke boosaardige bedoelingen te werk, de voornaamste conclusie is dat deze film niet bepaald de haren te berge doet rijzen.

Niettemin, als de verwachtingen bij voorbaat op een laag pitje wordt gezet, lukt het deze film toch om de aandacht vast te houden. Er zijn zaken in het verhaal opgenomen die de gemiddelde horrorfan in elk geval zal weten te waarderen. Daarnaast zullen, zeker voor de liefhebbers van pulp/trash films, de tekortkomingen als een pluspunt gelden en juist de charme van deze film vergroten. In zekere zin is ‘Dracula vs. Frankenstein’ zo slecht dat het leuk wordt. Daarnaast weten de getikte geleerde, zijn moordlustige aanhang en de boosaardige graaf in de donkere kelder waar Frankenstein zijn experimenten uitvoert toch voor een aardig duister sfeertje te zorgen, komen er – traditiegetrouw de Universal en Hammer House of Horror Frankensteinfilms van weleer – weer volop semi-wetenschappelijke medische onzinnige praktijken met de daarbij gepaard gaande dubieuze medische apparatuur voorbij, vinden er hardhandige confrontaties en achtervolgingen plaats en worden er veelvuldig slachtoffers gemaakt. In een aardig tempo gebeurt er meestentijds tenminste wel wat en entertainment heeft het ondanks alles in elk geval wel te bieden. Met uitzondering dan wellicht van de momenten waarin de heldin van het verhaal op zoek is naar haar verdwenen zus. Dit wordt te langdradig in beeld gebracht.

We zien acteerveteraan J. Carrol Naish voorbijkomen als de aan zijn rolstoel gebonden en monologen afstekende Dr. Frankenstein en horrorster Lon Chaney Jr., vooral bekend om zijn ‘Wolfman’ vertolkingen, als Frankensteins aan drugs verslaafde hulp Groton. Beiden in hun laatste filmrol en ze hebben duidelijk hun beste tijd gehad. Desondanks zetten ze hun beste beentje voor en weet vooral Chaney als vanouds nog steeds zowel dreiging uit te stralen als sympathie op te roepen. Een opvallende verschijning is verder Zandor Vorkov die als graaf Dracula met zijn echoënde stem, zijn ringbaardje in zijn overdadig witte geschminkte gezicht, zijn afrokapsel en zijn laserstralen schietende ring nu niet bepaald schrikwekkend overkomt. En het door Frankenstein geschapen en tot leven gekomen monster loopt vooral lomp rond met een als door bijensteken aan alle kanten opgezet gezicht. Weer niet al te professioneel vormgegeven allemaal, maar door de kwalitatieve tekortkomingen zorgt dit opnieuw voor het nodige vermaak. Daarnaast is er een niet onverdienstelijk maar vooral tijdsvullend optreden van Regina Carroll als heldin van het verhaal en een dito optreden van Anthony Eisley als de haar helpende overjarige hippie.

Voor de liefhebbers van het meer serieuze werk heeft deze ‘Dracula vs. Frankenstein’ niet veel te bieden en zal het als hopeloos amateuristisch en schrikwekkend tekortschietend op zo goed als alle fronten overkomen. Voor de liefhebbers van pulp/trash horrorfilms en ook voor de liefhebbers van komedies in dit genre is het in al zijn amateurisme en goedkoopte echter een onvergetelijke productie. En over horrorgrootheden als Dr. Frankenstein, het door hem geschapen monster en graaf Dracula hoeft sowieso niemand zich zorgen te maken. Dit drietal is te taai gebleken en heeft al teveel overleefd om door een vehikel als dit ook maar in het minst beschadigd te worden…

Frans Buitendijk

Bioscooprelease: 8 juni 1972