Dreamkatcher (2020)

Recensie Dreamkatcher CinemagazineRegie: Kerry Harris | 85 minuten | horror, thriller | Acteurs: Radha Mitchell, Henry Thomas, Finlay Wojtak-Hissong, Lin Shaye, Jules Willcox, Joseph Bishara, Duncan Foster-Allen, J. Christian Ingvordsen, Bella Marie Fucile, Cullen Riera, Finnegan Riera

De dromenvanger is een object dat oorspronkelijk afkomstig is uit de cultuur van de Objiwe, een Noord-Amerikaans indianenvolk. Maar sinds de late twintigste eeuw is de talisman ook populair binnen de newagebeweging. Een dromenvanger zou nare dromen weren en wordt daarom nogal eens boven het bed of de draagwieg van een baby gehangen.

De dromenvanger in ‘Dreamkatcher’ is echter een minder benevolent object. Sterker, het is een exemplaar waarin een uiterst kwaadaardige entiteit huist. In de eerste akte van de film maken we kennis met Gail, haar nieuwe vriend en diens zoon Josh. Het drietal betrekt een vakantiewoning in de bergen om nader tot elkaar te komen en in het reine te komen met de dood van Josh zijn moeder. Die is namelijk gestorven in hetzelfde huis. Als Josh een talisman van een geheimzinnige buurman steelt, krijgt hij sinistere dromen over zijn moeder. De droomverschijning draagt Josh namelijk op om Gail te vermoorden. Het vermoeden rijst dat de jongen is bezeten door een oeroude en bloeddorstige geest.

Een familie of vriendengroep die ver van de bewoonde wereld wordt belaagd door een geheimzinnig kwaad; het is een thema dat wel vaker opduikt in horrorfilms en in juweeltjes als ‘The Evil Dead’, ‘Evil Dead II’, ‘Evil Dead’ en ‘The Lodge’ uitstekend wordt uitgewerkt. ‘Dreamkatcher’ blijft helaas hangen in middelmaat. De meeste scènes zijn volgens het boekje gefilmd en gemonteerd: veel dreigende en klassieke schrikmomenten die toe lijken te werken naar een spannende en griezelige climax. Die verwachte apotheose komt er echter niet. De laatste akte is veeleer een anticlimax, die zowel op narratief vlak als qua griezelgehalte teleurstelt.

Radha Mitchell, een actrice die niet gespeend is van talent, maar toch niet veel verder lijkt te komen dan bescheiden rollen in grote producties of grote rollen in minder aansprekende rolprenten, doet haar best om de film naar een hoger niveau te tillen, maar slaagt daar slechts mondjesmaat in. ‘Dreamkatcher’ mist namelijk grotendeels de substantie en het camerawerk dat nodig is om dit bovennatuurlijke horrorwerk boven de grauwe middelmaat te laten uitstijgen.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 30 juli 2020
VOD-release: 9 december 2020