Dresden (2006)

Regie: Roland Suso Richter | 180 minuten | drama, oorlog, romantiek | Ateurs: Felicitas Woll, John Light, Benjamin Sadler, Heiner Lauterbach, Katharina Meinecke, Marie Bäumer, Kai Wiesinger, Wolfgang Stumph, Jürgen Heinrich, Susanne Bormann, Paul Ready, John Keogh, Christian Rodska, Anja Taschenberg, Pip Torrens

De Tweede Wereldoorlog nadert zijn einde, maar het gaat de geallieerden niet snel genoeg. Ze besluiten daarom een reeks steden in Duitsland te bombarderen en zo de Duitsers tot versnelde overgave te dwingen. Bij een van die bombardementen wordt het vliegtuig van de Britse piloot Robert Newman neergeschoten. Hij is gewond, maar weet zich onder de talloze vluchtelingen te mengen die opgejaagd door de oprukkende Russen vanuit het oosten Dresden binnenstromen.

Robert verschuilt zich in de kelder van het ziekenhuis waar hij door de verpleegster Anna Mauth wordt ontdekt. Eerst is ze bang voor hem, maar uiteindelijk worden ze zelfs verliefd op elkaar. Probleem is dat Anna op het punt staat zich te verloven met arts Alexander Wenninger die in hetzelfde ziekenhuis werkt als zij. Niet alleen de persoonlijke perikelen van Anna en Robert zijn problematisch, maar door de steeds groter wordende stroom vluchtelingen en het snel oplopende aantal gewonden als gevolg van het gestaag naderende oostfront raakt het ziekenhuis overvol en ontstaat er een nijpend gebrek aan medicijnen en voedsel. Als de geallieerden een vernietigingsbombardement op de stad uitvoeren, is de chaos compleet.

De verdienste van deze televisiefilm is dat hij de woelige gebeurtenissen laat zien die aan het bombardement vooraf zijn gegaan, zoals de zwarte handel in medicijnen waar Anna’s vader (Heiner Lauterbach) zich schuldig aan maakt. Ook het feit dat Anna’s beste vriendin Maria (Marie Bäumer) met een van de weinig overgebleven Joden is getrouwd en hem door dat huwelijk steeds voor deportatie heeft weten te behoeden, strookt met de bizarre werkelijkheid. En de scènes in de schuilkelders ten tijde van het bombardement zijn erg indrukwekkend en levensecht. De claustrofobie en de angst in het aangezicht van dood en verderf zijn goed navoelbaar.

De zwakte van deze overigens spannende film is dat de regisseur zich geroepen voelt zowel de kant van de Duitsers als de geallieerden op genuanceerde wijze aan de kijker uit te leggen. Dit komt bijvorbeeld tot uiting in een rare en erg onnatuurlijk aandoende dialoog tussen Anna en Robert over voor wie het erger is en wie nu eigenlijk waar schuld aan heeft. Een nogal slap staaltje politieke correctheid dat de film beslist geen goed doet.

De film eindigt met de inwijding van de Frauenkirche in 2005 in Dresden. Dit was een van de belangrijkste en meeste emotionele gebeurtenissen van dat jaar in Duitsland en werd daarom rechtstreeks op de televisie uitgezonden. De vraag of de geallieerden een open stad op zo’n gruwelijke manier moesten vernietigen, zal altijd een punt van discussie blijven, maar wie ooit in het ‘Florence aan de Elbe’ is geweest, zal zeker een traantje wegpinken bij de vele puinhopen die er nog steeds liggen. De inwijding van de Frauenkirche staat daarom symbool voor de herrijzenis van de stad in haar volle glorie en is daarom ook een passend einde van deze lofzang op de welvarende handelsstad.

‘Dresden’ is een spannende film die de vroegere pracht en glorie van Dresden laat zien en een geloofwaardig beeld schetst van de situatie in de stad zoals die voorafgaand en tijdens het bombardement moet zijn geweest.

Diana Tjin-A Cheong