Ella Enchanted (2004)

Regie: Tommy O’Haver | 95 minuten | komedie, romantiek, fantasie, familie | Acteurs: Anne Hathaway, Hugh Dancy, Cary Elwes, Minnie Driver, Vivica A. Fox, Joanna Lumley, Lucy Punch, Jennifer Higham, Patrick Bergin, Jimi Mistry, Eric Idle

‘Ella Enchanted’ past helemaal thuis tussen de kaskrakers ‘Harry Potter’ en ‘Lord of the Rings’ en ‘Shrek’ met hun hoge fantasiegehalte. Deze film is, net als de eerste twee bovenstaande films, gebaseerd op een boek. Auteur Gail Carson Levine laat haar gelijknamige boek uit 1997 afspelen in een sprookjesachtig land hier heel ver vandaan, waarin reuzen, elven, mensen en boemannen naast elkaar leven. ‘Ella Enchanted’ is zeer geschikt voor kinderen, maar ook volwassenen zullen de humor en romantiek in deze film absoluut kunnen waarderen.

De opening van ‘Ella Enchanted’ is door regisseur O’Haver werkelijk prachtig weergegeven en brengt de kijker op een artistieke manier in de juiste stemming. In vogelvlucht vliegt de kijker als het ware door een sprookjesachtig land met kastelen, elvendorpjes, betoverde bossen en reuzen en landt hij voor het huis van Ella of Frell. Eric Idle, bekend van Monty Python, leidt het verhaal al rijmend in en verschijnt daarna nog heel af en toe in de vorm van een voice-over als de alwetende verteller.

De tegenstellingen tussen goed en kwaad zijn, zoals het een sprookjesfilm betaamt, overduidelijk. De karakters van Ella (Hathaway) en Prince Charmont (Dancy) zijn buitengewoon mierzoet en vredelievend. Daarentegen zijn de stiefzusjes Hattie en Olive (Punch en Higham), de stiefmoeder (Lumley) en Prince Regent Edgar (Elwes) op en top slecht. Een klein discutabel minpunt is dat Anne Hathaway de enige Amerikaanse is onder de verdere Britse cast. Hierdoor valt haar ‘knauwende’ accent behoorlijk op vergeleken met de rest en dat kan bij de kritische bioscoopganger onnodige irritaties opleveren.

Ondanks het voorspelbare karakter van de film, zorgen muziek, dans en humor voor een hoog entertainmentgehalte. ‘Ella Enchanted’ is dan ook bedoeld voor zowel jong als ouder publiek en zorgt voor een heerlijk sprookjesachtig, vrolijk en romantisch gevoel bij het verlaten van de bioscoop.

Josine van Gils

Bioscooprelease: 12 augustus 2004