Evil Under the Sun (1982)

Regie: Guy Hamilton | 117 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Peter Ustinov, Colin Blakely, Jane Birkin, Nicholas Clay, Maggie Smith, Roddy McDowall, Sylvia Miles, James Mason, Denis Quilley, Diana Rigg

Europa tussen de wereldoorlogen. Een piepklein eiland in de Middellandse Zee, met op dat eiland een luxueus hotel. In dat hotel een handjevol gasten waarvan de meeste elkaar al kennen. De enige die niemand echt kent is een Belgische detective, met een naam die bijna niemand kan uitspreken. Dan wordt een van de gasten vermoord. De Belgische detective met de onuitsprekelijke naam probeert het op te lossen, maar stuit op een tweetal complicaties: bijna iedereen in het hotel heeft wel een reden om de vermoorde te vermoorden en alle gasten hebben een waterdicht alibi.

Een mens hoeft geen groot thrillerkenner te zijn, om te herkennen dat we hier hebben te maken met een boekverfilming naar Agatha Christie. ‘Evil under the Sun’ heeft alle karakteristieken van een Christie, van de excentrieke Belgische speurder Hercule Poirot tot de finale waarin alle verdachten samenkomen om te luisteren naar de oplossing. En voor wie dit nog steeds niks zegt: denk ‘Knives Out’ en je komt een heel eind.

Hoewel ‘Evil under the Sun’ bij de release in 1982 goed werd ontvangen, is er toch wel wat aan te merken op deze adaptatie. De film is lichtelijk schizofreen waar het gaat om het vinden van de juiste toon. Het eerste half uur lijkt op een niet al te geslaagde komedie, met typetjes die zo uit een Engelse klucht zijn weggelopen: de verwijfde homoseksueel, de vulgaire Amerikaan, de playboy, de diva. Poirot zelf lijkt afkomstig uit een stripverhaal en zijn grapjes zijn nou ook niet echt scherp. Dit alles onder olijke orkestmuziek die je eerder bij een cartoon verwacht.

Als de moord eenmaal is gepleegd, zwijgt de muziek en is het met de humor gedaan. We volgen Poirot op zijn onderzoek, maar na het komische deel is het soms lastig om het moordgebeuren serieus te nemen. Dat de oplossing dan weer extreem vergezocht is verbaast niet, maar het maakt het eigen speur- en speculatiewerk van de kijker overbodig.

Gelukkig beschikt ‘Evil under the Sun’ over een sterke cast, met klinkende namen als Diana Rigg, James Mason, Peter Ustinov en Maggie Smith. Bovendien is het met Christieverfilmingen hetzelfde als met verfilmingen naar grootmeester Stephen King: het bronmateriaal is dusdanig sterk dat zo’n film eigenlijk niet meer kan mislukken. Al is deze op het randje.

Bioscooprelease: 1 april 1982