Failure to Launch (2006)

Regie: Tom Dey | 97 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Matthew McConaughey, Sarah Jessica Parker, Zooey Deschanel, Justin Bartha, Bradley Cooper, Terry Bradshaw, Kathy Bates, Adam Alexi-Malle, Anne Ewen, Mageina Tovah, Tyrell Jackson Williams, Katheryn Winnick

Geen beroep zo gek of het bestaat in Hollywood. Ouders die hun thuiswonende dertigplus-kroost meer dan zat zijn, vragen kindlief niet vriendelijk of het niet eens tijd wordt voor een eigen onderkomen, zodat pa en ma weer eens van elkaar kunnen genieten, nee, er wordt een heuse “interventionist” voor ingehuurd. In ‘Failure to Launch’ wordt deze rol vertolkt door Sarah Jessica Parker. Tripp, de man wiens ouders hem het huis graag zien verlaten is Matthew McConaughey. Eigenlijk flikt McConaughey in deze film hetzelfde kunstje als hij ook deed in ‘How to Lose a Guy in 10 Days’, waarin hij om de tuin geleid werd door Kate Hudson (al had hij in die film zelf ook een verborgen agenda). In ‘Failure to Launch’ is hij alleen het slachtoffer, want het staat natuurlijk als de spreekwoordelijke paal boven water dat hij voor de charmes valt van Paula (Parker).

Tripp heeft het allemaal prima voor elkaar, een leuke baan als botenmakelaar, een leuk uiterlijk, zijn was netjes gestreken, zijn kamer gestofzuigd al voor hij uit zijn eigen badkamer komt en elke morgen verse pancakes. De talloze relaties die hij heeft gehad, worden zodra het iets te serieus wordt en het meisje hem “the look” geeft, in de kiem gesmoord door de betreffende dame mee te nemen naar zijn huis, zodat ze ontdekt dat hij nog thuis woont. De theorie van Paula is dat mensen die het ouderlijk huis niet willen verlaten, lijden aan een lage zelfdunk. Vandaar dat zij zulke ‘losers’ oppept door ze verliefd op haar te laten worden…

In een romkom als deze zijn een aantal ingrediënten erg belangrijk: de chemie tussen de hoofdrolspelers (check), amusante scènes (check), gevatte dialogen (check) en last but not least, de bijrolacteurs (dubbele check). De belangrijkste en eigenlijk enige bijrollen in ‘Failure to Launch’ worden gespeeld door Kathy Bates (moeder), Terry Bradshaw (vader), de twee vrienden van Tripp: Demo (Bradley Cooper), Ace (Justin Bartha) en een heerlijke rol van Zooey Deschanel als de huisgenote van Paula, Kit. Deschanel speelt een geweldige maffe meid, wiens obsessie met een spotvogel als een rode draad door de film loopt. De scène van haar discussie met Paula in een sportzaak bij de wapenafdeling is echt hilarisch. Een hoofdrol voor deze actrice graag, en snel een beetje!

Het zit dus wel goed met deze aspecten van de film, maar maken alle onderdelen ook een goed geheel? Jazeker! ‘Failure to Launch’ is een geslaagde produktie geworden, waarmee je je ruim anderhalf uur prima zult vermaken. Wat ‘Failure to Launch’ weer net iets beter dan de gemiddelde romantische komedie maakt is dat elk karakter in de film zowaar een diepere laag heeft. Al kun je halverwege de film al voorspellen waar de laatste scène zich zal afspelen, de weg er naar toe zal je af en toe nog best weten te verrassen!

Bioscooprelease: 6 april 2006