Firestarter (2022)

Recensie Firestarter CinemagazineRegie: Keith Thomas | 95 minuten | drama, horror | Acteurs: Zac Efron, Ryan Kiera Armstrong, Sydney Lemmon, Michael Greyeyes, Gloria Reuben, Kurtwood Smith, John Beasley, Tina Jung, Hannan Younis, Gavin Maciver-Wright, Jeremy Ferdman, Jamillah Ross, Morrissa Nicole, Sheila Boyd, Darrin Maharaj

Het boek “Firestarter”, van Stephen King, werd in 1980 gepubliceerd, in 1981 genomineerd voor The British Fantasy Awayd en werd in 1984 verfilmd met Drew Barrymore en David Keith. Vervolgens werd in 2002 een TV-miniserie gemaakt, “Firestarter: Rekindled”. De huidige versie is nogmaals een poging om het curieus verhaal van een meisje, Charlie McGee, met pyrokinetische krachten, te verfilmen. Pyrokinetisch is een moeilijk woord voor de gave om dingen in brand te laten vliegen met de gedachten. De film is geregisseerd door Keith Thomas (‘The Vigil’) en is een matige film met leuke special effects.

Toen Andrew ‘Andy’ McGee en Victoria ‘Vicky’ Tomlinson, studeerden, deden ze mee met een medisch experiment waar ze werden geïnjecteerd met een experimentele drug Lot-6, die ze psychische krachten gaf. Hierdoor kreeg Andy telepathische en Vicky telekinetische krachten. Ze werden verliefd en kregen een kind, Charlie McGee. Al gedurende de babyjaren werd duidelijk dat er iets was met Charlie: objecten vlogen spontaan in brand. Ze kwamen erachter dat Charlie met een sterke pyrokinetische gave was geboren. Deze was als een wild paard moeilijk door haar te beheersen. Het werd actief wanneer ze boos werd en dus controle verloor. Haar vader, die mensen kon laten doen wat hij wilde (maar voor een prijs), leerde haar hoe ze de woede kon beheersen. En dat ging redelijk. Totdat ze op school wordt gepest door een roodharig misbaksel die meer waarde zou hebben als hij met een molensteen om de nek in Noordzee zou zijn gegooid. Alhoewel ze hem niet tot een chicken wing heeft geBBQ’ed, veroorzaakt Charlie op school een explosie die de aandacht trekt van de DSI (Department of Scientific Intelligence). Andy en Vicky zijn namelijk al jaren op de vlucht voor de DSI, een militaire overheidsinstantie die in het geheim medische experimenten uitvoerde op mensen voor militaire toepassingen. Zo begint een kat-en-muisspel dat het uiterste vraagt, en vergt, van onze helden totdat de temperatuur, letterlijk en figuurlijk, onhoudbaar wordt.

Ook al weten we veel over de mens, is deze nog steeds een ‘black box’. Soms lijkt het alsof deze oneindig mogelijkheden in zich heeft. Als je maar weet hoe deze te stimuleren. Er wordt wel eens gezegd dat een mens een universum in zich heeft. Een reflectie van wat velen goden noemen. Dit thema, dat al in 1980 door de vader van horror, Stephen King, is aangesneden, is zelfs nu nog interessant, vooral hoe een deel van de mensheid moe wordt van de uiterlijkheden van het leven, en de blik naar binnen werpt. Nog nooit is yoga, meditatie, mindfullness en kunstmatige vormen van zelfkennis, zoals het drinken van ayahuasca, zo populair geweest. ‘Firestarter’ doet ons herinneren dat de mens meer is dan een simpele ademhalingsmachine en we nog niet weten waar het einde is.

Los van de filosofische en spirituele mijmeringen over dit onderwerp, is de film een gehaaste interpretatie van het verhaal. Toegegeven: de scènes met vuur zijn erg goed gedaan. Maar het verhaal voelt als een samenvatting, een aaneenstrengeling van climaxen zonder dat echt de tijd genomen is om de karakters zodanig neer te zetten zodat we om ze geven. Hierdoor voelt ‘Firestarter’ bijzonder oppervlakkig aan, en verwachten we dit eerder van een tv-film die op een willekeurige woensdagavond op een willekeurige tv-kanaal verschijnt terwijl je een spaghetti bolognese klaarmaakt met schreeuwende kinderen in de woonkamer.

Soms hebben films een slecht (vertaald) script maar kun je nog steeds genieten van het acteerwerk. Jammer genoeg is deze in ‘Firestarter’ van een kwaliteit die je alleen in de vergeten schappen van de Albert Heijn tegenkomt. Zac Efron (‘Baywatch’, ‘The Greatest Showman’) is geen acteur met een breed acteerspectrum en dat is duidelijk te zien. Hij mist de emotionele noten van zijn rol en lijkt op iemand die acteert. Sydney Lemmon (“Helstrom”) is iets overtuigender in haar rol en ook Ryan Kiera Armstrong (‘The Tomorrow War’) doet haar best. Van kinderen hoeven we niet veel te verwachten en vinden we ze al snel schattig. Gloria Reuben (‘Nick of Time’, “The Blacklist”) is de personificatie van de DSI en heeft als antagonist evenveel diepgang als een goudvis (verontschuldigingen aan de goudvis) in het brein van Donald Trump.

‘Firestarter’ had zoveel meer kunnen zijn. Het is een kunst om een boek te verfilmen terwijl dezelfde spanning en inhoud bewaard worden. De entertainment value moet het hebben van de vuurscènes die best mooi zijn. Dat komt vast omdat de regisseur er een punt van heeft gemaakt om zoveel mogelijk echt vuur te gebruiken. Het verhaal is zwak en ook voor het acteerwerk hoef je geen moeite te doen. Wanneer je met een goede vriend naar een film wil kijken terwijl je eigenlijk wil praten over de vakantie, dan kan het hiermee.

Gerold Kort

Bioscooprelease: 12 mei 2022
VOD-release: 29 juli 2022 (Pathé Thuis)