Freaky Friday (2003)

Regie: Mark S. Waters | 93 minuten | drama, komedie | Acteurs: Jamie Lee Curtis, Lindsay Lohan, Mark Harmon, Harold Gould, Chad Michael Murray, Stephen Tobolowsky, Christina Vidal, Ryan Malgarini, Haley Hudson, Rosalind Chao, Lucille Soong

Meestal kan je in de tv-gids aan de omschrijving van een film zien of deze het kijken waard is. Als er slechts één regel nodig is, “man gedraagt zich als beest” – ‘The Animal’, hoef je je tv niet aan te zetten. Het is dan ook een aangename verrassing om te zien dat, “moeder en dochter verwisselen van lichaam”, toch een aardige inhoud heeft. Het verhaal van ‘Freaky Friday’ is al eerder verfilmd, toen met Jodie Foster als dochter (1976). Ditmaal zijn het Jamie Lee Curtis en Lindsay Loman die beiden zowel moeder als dochter mogen spelen.

De film komt wat moeilijk op gang. De rol van Curtis als moeder en psychiater is niet echt overtuigend en omdat de situatie thuis, op school en op het werk eerst moeten worden getoond, laat het ritme van het verhaal op zich wachten. Op dit moment moet de film het hebben van het aardige acteerwerk en de erg leuke bijrollen van bijvoorbeeld het broertje Harry en de oude vrouw van het Chinese restaurant.

Na de grote goocheltruc van moeder en dochter, zijn de verbeteringen direct te merken. Jamie Lee Curtis krijgt een ondeugende blik in haar ogen bij het spelen van de dochter, een rol die haar duidelijk beter ligt. Af en toe komt ze in de buurt van te overdreven spel, maar over het algemeen is ze uiterst komisch. De mogelijkheden die dit verhaal heeft zijn goed uitgewerkt, zonder over te gaan op flauwe humor. Een goede timing en leuk acteerwerk maken het mogelijk om genoeg humor in het verhaal te houden.

Zoals erg vaak voorkomt in Amerikaanse films, is ook het einde van deze film mierzoet. We eindigen met een ontroerende speech, een glimlach en een traan, oftewel, eind goed al goed. Aangezien veel kinderen in Amerika worden opgevoed door de tv is het misschien niet zo erg dat er altijd een lesje te leren is aan het einde van het geheel, daarom zien we dit ‘happy end’ even door de vingers.

‘Freaky Friday’ is een leuke komedie die goed weet te amuseren en genoeg komische momenten bevat.

Alex van Wankum

Bioscooprelease: 2 oktober 2003