Happy Death Day 2U (2019)

Recensie Happy Death Day 2U CinemagazineRegie: Christopher Landon | 100 minuten | horror, thriller | Acteurs: Jessica Rothe, Israel Broussard Phi Vu, Suraj Sharma, Sarah Yarkin, Rachel Matthews, Ruby Modine, Steve Zissis, Charles Aitken, Laura Clifton, Missy Yager, Jason Bayle, Caleb Spillyards, Jimmy Gonzales, Peter Jaymes Jr., Rob Mello, Kenneth Israel, James W. Evermore

‘Happy Death Day 2U’, geregisseerd en geschreven door Christopher Landon (‘Scouts Guide to the Zombie Apocalypse’, ‘Paranormal Activity: The Marked Ones’) is het vervolg op het in 2017 verschenen ‘Happy Death Day’ en gaat over, zoals de naam doet vermoeden, een moord die plaats vindt op een verjaardag, of een aantal verjaardagen, of een aantal verjaardagen dat eigenlijk geen aantal is.

Alhoewel ‘Happy Death Day’ door verschillende bronnen (Variety om maar één te noemen) is aangemerkt als een van de slechtste films van de laatste jaren, heeft het tot nu toe 125 miljoen dollar wereldwijd (55 miljoen in de Verenigde Staten en 70 miljoen internationaal) opgebracht. Voor een film met een budget van 5 miljoen heeft het zichzelf dus met 2500% terug verdiend en is het niet verbazend dat onze bijl-zwaaiende multistervende blondine terug is in deel 2.

Waar ‘Happy Death Day’ het kindje is van ‘Groundhog Day’ en ‘Scream’, lijkt deel 2 te zijn geschreven door Stephen Hawking (theoretisch natuurkundige en astrofysicus) en wordt Teresa ‘Tree’ Gelbman (Jessica Roth) weer achterna gezeten, en achterna gezeten, en nog eens achterna gezeten door een onbekende babyface killer met een glimmend slagersmes. De plot lijkt in eerste instantie een herhaling van het eerste deel maar al snel wordt duidelijk dat dingen nu net iets anders zijn. Waar Tree in deel 1 hulp had van haar vriendje Carter (Israel Broussard), wordt ze nu ook bijgestaan door een stel filosoferende nerds, Ryan (Phi Vu), Samar (Suraj Sharma) en Andrea (Sarah Yarkin). Samen proberen ze Trees probleem op te lossen, terwijl ze, keer op keer, op de meest gruwelijke en soms hilarische manieren aan haar ‘einde’ komt en, tegelijkertijd, harde keuzes maken moet. In ‘Happy Death Day 2U’ wordt ook ingegaan op het hoe-en-waarom van deel 1 (en deel 2), of beter gezegd, waarom Tree elke dag met dezelfde ruggemerg-splijtende-ringtone wakker wordt en in haar Dumpstaphunk shirt voor haar leven rent.

Afgezien van de plot, is de film voorspelbaar en zodanig doorspekt met clichés dat deze de spontaniteit van de film afbreken. De schrikmomenten zijn daarom ook zonder effect en komt het geheel best klungelig over. Ook wordt het horror-aspect compleet overschaduwd door een overmaat aan komedie en is ‘Happy Death Day 2U’ daarom zonniger dan het eerste deel. Over acteerprestaties is het beter te zwijgen, omdat de film duidelijk niet bedoeld is om kritisch te worden beoordeeld, maar om een bak zoete popcorn leeg te kauwen en weg te spoelen met diet coke.

De horrorliefhebbers, zij die knielen voor bijvoorbeeld ‘Hereditary’ of ‘The VVitch’, moeten hier ver bij uit de buurt blijven omdat het horrorgehalte even afwezig is als de coherentie van de plot. Komedieliefhebbers hebben hier ook best weinig aan omdat de film, ook al komisch, niet echt een komedie is. Dit is typisch een tussen-wal-en-schip film waar je niet zeker weet of je moet lachen of huilen en je maar besluit voor je uit te staren en te wachten totdat de film voorbij is. ‘Happy Death Day 2U’ is ideaal voor een willekeurige zaterdagavond wanneer je echt niets anders te doen hebt en 100 minuten van jouw leven wilt doden. Flauw vermoeden dat er altijd iets beters te doen is, of iets beters te zien is, op TV.

Gerold Kort

Bioscooprelease: 14 februari 2019
DVD- en blu-ray-release (ook als boxset met ‘Happy Death Day’): 19 juni 2019