How to Train Your Dragon – Hoe tem je een draak (2010)

Regie: Dean DeBlois, Chris Sanders | 98 minuten | animatie, komedie, familie | Originele stemmencast: Jay Baruchel, Gerard Butler, America Ferrera, Craig Ferguson, Jonah Hill, Christopher Mintz-Plasse, Kristen Wiig, T.J. Miller, Kieron Elliott | Nederlandse stemmencast: Patrick Martens, Peter Tuinman, Terence Schreurs, Bert Simhoffer, Dorien Haan, Jop Joris, Daan Loenen, Sander van der Poel, Patty Brard, Viktor Brand, Erik van der Hoff, Art Rooijakkers

Outsiders, buitenbeentjes en dwarsliggers; elke film heeft zo zijn eigen tegendraadse held nodig om een groot publiek aan te spreken. In de nieuwste computeranimatiefilm van DreamWorks, ‘How to Train Your Dragon’ (2010), draait alles om de jonge Hiccup. Als zoon van de oppermachtige Stoic the Vast, de leider van alle Vikingen op het eiland Berk, wordt er heel wat van hem verwacht. Maar waar de meeste Vikingen dommekrachten en barbaren zijn die hun hand niet omdraaien voor geweld en ander onbehouwen gedrag en draken doden bij de vleet, is Hiccup bescheiden, beleefd, intelligent en cynisch. Bovendien lijkt hij in de verste verte niet op zijn immens gespierde, brede en indrukwekkende vader. Hij is een slungel, een spillebeen. Hiccup heeft het niet gemakkelijk. Zijn vader schaamt zich voor zijn slapjanus van een zoon en de andere Vikingkinderen lachen hem uit. Hij zou graag veranderen, om de anderen tevreden te stellen, maar je bent nu eenmaal wie je bent. Dus wanneer Hiccup per toeval oog in oog komt met een gewonde draak – en niet zomaar eentje! – doet hij niet wat alle andere Vikingen zouden hebben gedaan (de draak doden), maar sluit hij een vriendschap die het eiland voorgoed zal veranderen.

‘How to Train Your Dragon’, naar een boek van Cressida Cowell, is een levendige, kleurrijke, originele en bijzonder vermakelijke animatiefilm, die zeker niet onderdoet voor DreamWorks toppers ‘Shrek’ en ‘Madagascar’. Sterker nog, in bepaalde opzichten steekt de animatiefilmstudio zichzelf naar de kroon! Voor zowel jong als oud heeft ‘Dragon’ namelijk bijzonder veel te bieden. In de eerste plaats zijn er de schitterende animaties: de figuurtjes zijn uiteraard bont en karikaturaal, maar je blijft je keer op keer verbazen hoe gedetailleerd ze zijn uitgewerkt. Het verhaal is bijzonder meeslepend, met dank aan het innemende centrale personage Hiccup en zijn onwaarschijnlijke beste vriendje Toothless de draak. De scènes die dit tweetal samen hebben vormen een belangrijke emotionele troef. Want dat deze film je in het hart raakt mag duidelijk zijn. In dit geval wordt nog maar eens onderstreept dat je geen angst hoeft te hebben voor het onbekende. Een tweede thema is de moeizame vader-zoonrelatie tussen Hiccup en Stoic. We hebben het natuurlijk allemaal al eens eerder gezien, maar nog niet vaak werd het zo treffend uitgewerkt. Teleurstelling en onbegrip van beide kanten. De moraliserende ondertoon blijft achterwege en sentimenteel wordt het gelukkig nooit, maar wees niet verbaasd als je hier en daar een traantje weg moet pinken.

Inhoudelijk zit het dus wel snor met deze intense avontuurlijke trip terug in de tijd. Maar ook visueel maakt ‘How to Train Your Dragon’ veel indruk. De film opent met een spetterende actiescène, waarin direct de kaarten op tafel worden gelegd. In een land waar draken en Vikingen met elkaar in onmin leven en waar strijd gevoerd wordt op leven en dood, mag je dat ook verwachten. Misschien is het voor de allerkleinsten wat te eng, maar echt grimmig wordt de film nooit. Diverse personages zijn opgetrommeld om voor een – veelal subtiele – komische noot te zorgen. Een pluim voor de uitstekende stemmencast met onder anderen Gerard Butler, America Ferrera, Jay Baruchel, Jonah Hill en Christopher Mintz-Plasse. Vooral die laatste twee laten zich gelden als komische talenten. Overigens worden we tegen het einde van de film wéér getrakteerd op een kraker van een actiespektakel. Daartussen is het pas écht genieten geblazen van de indrukwekkende vluchtscènes. Stel je eens voor: vliegend op de rug van een draak, dansend door de gelaagde en gekleurde wolkenpracht, slechts rakelings langs de rotsen scherend – het is een onvergetelijke ervaring – zeker in 3D! – waar DreamWorks je op trakteert! Het mythische middeleeuwse landschap is eveneens indrukwekkend vormgegeven, net als de kleurrijke stoet draken die voorbij komt. Toothless, de zwarte night fury met de felgroene ogen, steelt direct de show. Hoewel hij gevaarlijk kan zijn, heeft hij zeker ook iets aaibaars. De gelijkenis met ‘Lilo and Stitch’ (2002) – van dezelfde makers – is treffend.

Met ‘How to Train Your Dragon’ heeft DreamWorks zichzelf overtroffen. Dit animatieavontuur biedt het complete pakket aan actie, avontuur, humor, drama en zelfs een vleugje romantiek. Daarmee is het de ideale film voor een avondje uit met het hele gezin. Soms is het hartverwarmend, op andere moment zit je op het puntje van je stoel van de spanning. De sublieme animaties, prima stemmencast vol (komisch) talent en de positieve, vredelievende boodschap laten je zeker met een fijn gevoel de bioscoopzaal verlaten. Laat je meeslepen in dit geweldige avontuur. Want hoewel de wereld van de Vikingen op het eerste gezicht mijlenver van ons afstaat, hebben we meer met ze gemeen dan we denken. Kunnen we nu al zeggen dat ‘How to Train Your Dragon’ één van de toppers van 2010 is? Ach, we doen het gewoon!

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 31 maart 2010