I’ll Follow You Down (2013)

Regie: Richie Mehta | 93 minuten | drama, science fiction | Acteurs: John Paul Ruttan, Rufus Sewell, Gillian Anderson, Kiara Glasco, Jonah Wineberg, Catherine Bruhier, Victor Garber, Chris Hatcher, Brandon Firla, Haley Joel Osment, Susanna Fournier, Izaak Smith, Asim Wali, Laura Miyata, Thomas Hauff, Sherry Miller, Simon Reynolds, Rupinder Nagra, Louise Nicol

Wanneer natuurkundige Gabriel op een ochtend afscheid neemt van vrouw en zoon, wijst niets erop dat hij nooit zal terugkeren. Hij vliegt voor een kort wetenschappelijk onderzoek naar de universiteit van Princeton maar verdwijnt vervolgens in het niets. Twaalf jaar later zitten echtgenote Marika en zoon Erol nog steeds vol vragen. Het antwoord op de vraag waar Gabriel is gebleven, is een tikkie bizar: Gabriel is aan het tijdreizen geslagen en op een van die reizen ging iets mis. Wanneer Erol dit ontdekt besluit hij zijn vader door de tijd achterna te reizen. Maar of dat nou zo’n goed plan is…

De samenvatting van de Canadese speelfilm ‘I’ll Follow You Down’ wijst duidelijk op science fiction. Maar nee. ‘I’ll Follow You Down’ is een serieus drama, met een licht scifi-tintje. Het eerste uur handelt voornamelijk over de psychische schade die de verdwijning van vader Gabriel veroorzaakt. Zoon Erol lukt het maar niet een normale relatie op te bouwen met vriendinnetje Grace, moeder Marika is een depressieve pillenslikker. Een hoop gezucht en gekreun aldus.

De combinatie van loodzwaar drama en tijdreizen is redelijk uniek. We begrijpen nu waarom. Het blijkt lastig om in ernst mee te gaan met de sores van een tijdreisfamilie. Bovendien neemt ‘I’ll Follow You Down’ zichzelf en zijn personages veel te serieus. Na de zoveelste discussie over de ethische pro’s en cons van tijdreizen geloof je het als kijker verder wel.

Bijkomend probleem is het gebrek aan invoelbaar drama. Dat begint al bij de verdwijning van Gabriel, waarbij paniek of wanhoop uitblijft. Maar ook na die verdwijning ontbreekt het aan dramatische impact. Verhaal, karakters en dialogen zijn vlak, ondanks de suggestie van diepgang. De film lijkt wat op te leven als er na een uur dan eindelijk wordt getijdreist, maar ook dan valt de boel snel terug in gepsychologiseer en oeverloos gekwebbel.

‘I’ll Follow You Down’ is kortom een mislukte poging om psychologisch drama en tijdreisfilm te combineren. Te looiig voor science fiction, te vlak voor drama. Mochten de makers ooit een nieuwe poging wagen, dan raden we Stephen Kings meesterwerk ‘11/22/63’ aan ter inspiratie. Voor de geniale King bleek de combinatie van tijdreis en drama geen probleem. Het kan dus wel.

DVD-release: 28 april 2015