Ideal Home (2018)

Recensie Ideal Home CinemagazineRegie: Andrew Fleming | 91 minuten | komedie | Acteurs: Paul Rudd, Steve Coogan, Kate Walsh, Alison Pill, Jake McDorman, Lora Martinez-Cunningham, Sarah Minnich, Jenny Gabrielle, Jack Gore, Jesse Luken, Monique Candelaria, Frances Lee McCain

Alsof tv-kok Erasmus (Steve Coogan, ‘The Trip to Italy’) en regisseur Paul (Paul Rudd, ‘Ant-Man’) nog niet genoeg mores met elkaar hebben, wandelt op een dag de kleinzoon van Erasmus binnen wanneer zijn vader opgepakt wordt. Erasmus heeft geen weet van zijn bestaan, maar wordt min of meer gedwongen de zorg voor de knul op zich te nemen. Het uitbundige stel ziet zich plots geconfronteerd met de grootste uitdaging die een stel aan kan gaan: ouderschap.

Wanneer Erasmus en Paul tijdens de opnames van een (flink over de top) kookprogramma voortdurend staan te bekvechten, vraagt een medewerker aan Paul waarom de twee in hemelsnaam bij elkaar blijven. Paul antwoordt ludiek dat hij graag wil zien hoe Erasmus uiteindelijk doodgaat. Het is een komische introductie van een stel dat hun liefde vooral uit door elkaar zoveel mogelijk te beledigen.

Rudd toonde in eerdere films nog wel eens de neiging tot flauwe overacting, maar blijft in ‘Ideal Home’ zonder enige moeite overeind. Zijn personage is dan ook net iets interessanter dan de uitbundige Coogan, die zijn personage vooral heel extravagant maakt. Toch hebben Rudd en Coogan een uitstekende chemie en behoren de scènes waarin ze elkaar flink kibbelend de maat nemen tot de leukste van de film.

‘Ideal Home’ is bij vlagen een frisse komedie die links en rechts nog wat vragen oproept over de geschiktheid voor ouderschap en de zorg over een getroebleerd kind. De chemie tussen de hoofdrolspelers tilt de film net boven de middelmaat uit. Het feit dat hier een homoseksueel koppel centraal staat is verfrissend, al trapt regisseur Andrew Fleming bij vlagen veel te gretig in karikaturale valkuilen. Het draagt eraan bij dat ‘Ideal Home’ de homoseksualiteit van de hoofdpersonages net iets te vaak uitbuit ten faveure van een hoge grapdichtheid.

‘Ideal Home’ is vooral een geinig tussendoortje en kijkt door de tamelijk korte speelduur van nog geen anderhalf uur lekker weg. Dat de personages soms iets teveel leunen op stereotypering zit de emotionele lading in de weg, maar al met al blijft de film net overeind. ‘Ideal Home’ wordt nooit echt hilarisch en er had zeker meer ingezeten, maar scoort vooral door de komische timing van de acteurs net aan een voldoende.

Alex Mazereeuw

Bioscooprelease: 26 juli 2018
DVD- en blu-ray-release: 18 oktober 2018