Il mistero di Lovecraft – Road to L. (2005)

Regie: Federico Greco, Roberto Leggio | 92 minuten | thriller | Acteurs: Federico Greco, Fabrizio La Palombara, Roberto Leggio, Valentina Lodovini, Roberto Purvis, Fausto Maria Sciarappa, Simonetta Solder

‘Il mistero di Lovecraft’ draait om de horrorauteur H.P. Lovecraft. De vroeg 20ste eeuwse auteur is zeer bekend onder cultliefhebbers als de bedenker van het verschrikkelijke monster Cthulhu. Een ander bekend boek van de auteur is ‘Shadow over Innsmouth’, een boek over waterwezens die rond het dorp Innsmouth dwalen. Dit is ook het boek waarop de nepdocumentaire ‘Il mistero di Lovecraft’ gebaseerd is.

Een belangrijk aspect van een nepdocumentaire is dat de film in z’n geheel realistisch over komt en daadwerkelijk gebaseerd lijkt te zijn op een bestaand voorval. Helaas haalt de opzet van ‘Il Mistero di Lovecraft’ je gelijk uit het verhaal.

Vanaf het moment dat de film start, heeft ‘Il mistero di Lovecraft’ iets van zijn grote voorbeeld, ‘The Blair Witch Project’. In plaats van een paar studenten gaat het nu over een groep documentairemakers uit de VS die in Italië op zoek gaan of Innsmouth werkelijk bestaan heeft. Dit doen ze aan de hand van een brief die recentelijk gevonden zou zijn over Lovecrafts reizen naar Italië. Een vreemd begin, omdat ze eerder in de film nadrukkelijk hadden vermeld dat Lovecraft nooit de VS verlaten heeft.

Na deze blunder in het begin worden de perikelen van de filmcrew gevolgd en hoe ze achter het mysterie proberen te komen. Hoewel de film begint met een interessante hoeveelheid drama en de spanning, is de aandacht halverwege vrijwel weg. Het drama is voorspelbaar en werkt op de zenuwen door een eeuwige herhaling van vrijwel dezelfde gebeurtenissen en als de plot zich ontwikkelt, dan is dat door toeval en onbegrijpelijke connecties die gelegd worden. Vooral de manier hoe ze Innsmouth lokaliseerden kwam als een deus ex machina de lucht uit vallen.

Naast de verschrikkelijk saaie gebeurtenissen en de domme plot, zijn ook de acteurs zeer matig tot zwak. Niets is overtuigend. Van een mogelijke romance tot een huilbui, ze weten het allemaal op een tenenkrommende manier te brengen. Het enige interessante drama is wanneer een van de leden opstapt omdat hij zag hoe een van de geïnterviewden op beeld, vreemde ogen leek te krijgen, maar ook dat wordt op een pijnlijk amateuristische manier uitgespeeld.

Uiteindelijk geef je er ook geen zak om dat de documentairemakers vermoedelijk zijn opgepeuzeld door de Innsmouth monsters en dat einde lijkt dan ook het enige goede aan de film.

Het enige leuke aan de film is dat je beelden krijgt van het Italiaanse landschap en dat men er voor heeft gekozen om lokale mensen in te schakelen.

‘Il mistero di Lovecraft’ faalt op alle fronten. Zelfs de die-hard Lovecraft fans moeten deze film vermijden als de pest. Vreemd eigenlijk, aangezien het idee zeker niet verkeerd is.