It’s Complicated (2009)

Regie: Nancy Meyers | 115 minuten | komedie, romantiek | Acteurs : John Krasinski, Meryl Streep, Alec Baldwin, Steve Martin, Rita Wilson, Hunter Parrish, Lake Bell, Daryl Sabara, James Patrick Stuart, Zoe Kazan, Mary Kay Place, Molly Culver, Robert Adamson, Alexandra Wentworth, Geneva Carr, Blanchard Ryan, Robert Curtis Brown, Michael Rivera, Caitlin Fitzgerald, Peter Mackenzie, Rosalie Ward, Owen J. Murphy, Stefanie Bari, Emily Kinney, Dana Power, Sean Hamrin, Emjay Anthony

Nancy Meyers heeft het slim bekeken. Waar de meeste makers van romantische komedies zich richten op de liefdesperikelen van twintigers en dertigers, fixeert zij zich op de problemen in het leven van veertigers, vijftigers en zestigers. En niet zonder succes, zo zagen we in ‘What Women Want’ (2000) en ‘Something’s Gotta Give’ (2003). Ook mensen van middelbare leeftijd kunnen verliefd worden, ook zij hebben seksuele behoeften, lijkt ze het filmpubliek te willen duidelijk maken. Het is wel eens verfrissend om een wat oudere generatie acteurs te zien worstelen met de liefde, alleen daarom al heeft Meyers een streepje voor. Haar nieuwste film heet ‘It’s Complicated’ (2009), een film waarin Meryl Streep het stralende middelpunt is. Ze probeert uit te vinden of ze echt al klaar was met haar ex Jake (Alec Baldwin) toen ze tien jaar geleden van hem scheidde. Of voelt ze nog steeds iets voor hem en heeft hun liefde nog altijd toekomst?

Jane Adler (Streep) lijkt het aardig voor elkaar te hebben. Ze woont in een schitterend huis in Santa Barbara – met uitzicht op zee – en is eigenaresse van een bakkerij waar ze het meest verrukkelijke brood en gebak maakt. Ze heeft drie schatten van kinderen (Caitlin Fitzgerald, Zoe Kazan en Hunter Parrish), die het ook nog erg goed met elkaar kunnen vinden, en een sympathieke schoonzoon (John Krasinski). Geen vuiltje aan de lucht zou je denken. Maar Jane voelt zich eenzaam: ze heeft geen relatie maar zou dolgraag weer een keer vlinders in haar buik willen voelen. Haar leven wordt behoorlijk op z’n kop gezet als ze haar ex-man Jake (Alec Baldwin) tijdens het eindexamenfeest van haar zoon in New York tegen het lijf loopt. Jake verliet haar tien jaar geleden voor de veel jongere Agness (Lake Bell) en trouwde met haar, maar blijkt toch niet zo gelukkig in zijn nieuwe huwelijk. De twee leven zich behoorlijk uit in de bar van hun hotel en halen oude herinneringen op. Van het een komt het ander en Jane en Jake belanden bij elkaar in bed! Opeens is Jane de minnares, een rol waar ze zich niet gemakkelijk in voelt. De situatie wordt nog ingewikkelder als ze Adam (Steve Martin), een architect die een uitbouw van haar huis voor haar ontwikkeld, beter leert kennen. Ondertussen denkt Jake er ernstig aan zijn vrouw te verlaten voor Jane.

Origineel is het allemaal niet wat Nancy Meyers ons voorschotelt en geloofwaardig zijn de perfecte leventjes van de familie Adler al evenmin, maar dankzij sterk acteerwerk en een aantal geslaagde grappen werkt het wel. Bovendien zijn eigenlijk alle personages (op Agness en haar irritante zoontje Pedro na) sympathiek, waardoor het geen enkele moeite kost om ze in ons hart te sluiten. Meryl Streep toont nog maar eens aan hoe veelzijdig ze is. In haar eentje zou ze deze film al kunnen dragen, maar ze krijgt nu de steun van Alec Baldwin, die het macho-imago dat hij jarenlang zorgvuldig gecultiveerd heeft, steeds vaker zonder enige gêne op de hak neemt. Hij beseft dat hij al lang niet meer het goddelijke lichaam van weleer heeft maar deinst er niet voor terug om in zijn blootje rond te paraderen. De chemie tussen de twee is onmiskenbaar. Met Steve Martin (voor zijn doen verrassend ingetogen) verloopt het wat stroever, maar dat heeft alles met zijn personage te maken. Adam heeft tijd nodig om los te komen. Hij is een gekwetst man die zich niet zomaar openstelt voor anderen. Pas wanneer hij loskomt (Meyers laat haar geliefde zestigers een joint roken, flauw), weet hij het publiek – en Meryl! – voor zich te winnen en slaan er langzaam maar zeker de nodige vonken over.

Meyers richt zich duidelijk op een bepaald publiek – voornamelijk vrouwen van middelbare leeftijd – en stemt haar grappen daarop af. Bij vlagen is de humor erg flauw – de eerder genoemde joint als een van de dieptepunten. Ook de scène waarin Baldwin via de computer zijn geslachtsdelen laat zien aan iemand die daar niet op zit te wachten en de melige theekransjes die Streep heeft met haar vriendinnen (onder anderen Rita Wilson), kunnen ergernissen oproepen. Dergelijke scènes komen over als goedkoop scoren. Gelukkig wisselt Meyers die oubollige grappen en schoten voor open doel af met een aantal geslaagde grappen. Vooral John Krasinski, wiens personage veel meer weet van de opbloeiende affaire tussen Jake en Jane dan hem lief is en zich geen raad weet met al die informatie die hij eigenlijk niet mag weten, heeft de lachers regelmatig op zijn hand. Maar ook de scène waarin Baldwin zijn vrouw bespiedt wanneer zij haar architect op bezoek heeft is hilarisch. Niet origineel, wel erg leuk. Bovendien heeft ‘It’s Complicated’ geen voorspelbaar en geforceerd happy end, in welke romantische komedie zie je dat nou nog tegenwoordig?

Romantische komedies blinken over het algemeen niet uit in originaliteit, uitzonderingen (zoals ‘(500) Days of Summer’ (2009)) daargelaten. ‘It’s Complicated’ is geen uitzondering. Wie het werk van regisseur en schrijver Nancy Meyers een beetje kent, zal door deze film nergens verrast worden. Wat ‘It’s Complicated’ boven het genre uittilt is het sterke acteerwerk van met name Meryl Streep en Alec Baldwin, die karakters neerzetten die misschien niet bijzonder geloofwaardig zijn maar waar je wel van gaat houden. Zij maken van ‘It’s Complicated’ een charmante en bij vlagen erg geestige romkom.

Bioscooprelease: 24 december 2009