Kappen! (2016)

Recensie Kappen! CinemagazineRegie: Tessa Schram | 96 minuten | drama, familie, romantiek | Acteurs: Tonko Bossen, Bente Fokkens, Joes Brauers, Timo Wils, Tobias Kersloot, Micha Hulshof, Karien Noordhoff, Stephanie van Eer, Jasha Rudge, Jessica de Groen, Ronald Top, Jonathan Huisman

Sander, Chris en Maarten vormen al sinds hun kleutertijd een hechte drie-eenheid. Niet alleen op het voetbalveld, ook op school en in hun boomhut zijn ze onafscheidelijk. Zelfs als ze naar verschillende middelbare scholen gaan, weten ze de vriendschap in stand te houden, best een prestatie! Chris (Joes Brauers) heeft het niet makkelijk. Zijn ouders zijn gescheiden en zijn vader, bij wie hij woont, is drukker met klussen dan zich om de gevoelens van zijn kroost te bekommeren. Daarom voelt hij zich waarschijnlijk aangetrokken tot Emiel, een stoere klasgenoot die een grote mond heeft, maar zijn brutale praatjes ook in daden omzet. Sander en Maarten zien deze nieuwe ontwikkeling met lede ogen aan, maar alleen Sander komt er tegen in opstand. Sander is van de drie altijd het ‘braafst’ geweest (wat geïllustreerd wordt door hem zwerfafval van zijn vrienden in de prullenbak te laten gooien), maar vergeleken met de messentrekkende Emiel is bijna iedereen diens tegenpool.

‘Kappen!’ is de achtste boekverfilming van Carry Slee, een succesvolle reeks die in 2006 afgetrapt werd met ‘Afblijven’. Net als in voorgaande films zit ook bij ‘Kappen!’ het verhaal dichtgetimmerd met problemen waar jongeren mee te maken (kunnen) krijgen. Gescheiden ouders, verliefdheid met de bijbehorende misverstanden, vriendschap, groepsdruk en toch voor je mening uit durven te komen, vage gezondheidsklachten zoals vermoeidheid, zinloos geweld… de film heeft het allemaal. Dat had, net als in de vorige Slee-verfilming ‘Pijnstillers’, wel wat minder gekund. Niet alle verhaallijnen komen even goed uit de verf, en worden ook niet even overtuigend gebracht door de jonge acteurs (wat niet per definitie aan hen ligt). Met name de misverstanden rondom Sander en Indra zijn ongeloofwaardig. Dat het hier en daar dan wat aan nuance ontbreekt, zal het publiek ook verder niet uitmaken.

Daarentegen is de dreiging in het verhaal door het sterke spel van Tobias Kersloot in de rol van Emiel wel goed, waardoor de jonge doelgroep zeker zal op het puntje van de stoel zitten. Met de acteerprestaties scoort de film over de gehele linie een dikke voldoende, en zo zal ook ‘Kappen!’ een springplank blijken voor Nederlands acteertalent. De film ziet er verder verzorgd uit, met veel aandacht voor een gekostumeerd schoolfeest en typisch Nederlandse locaties als de haven met sluis. ‘Kappen!’ is een prima film voor middelbare scholieren en levert voldoende gespreksstof op voor een interessant en nuttig nagesprek.

Bioscooprelease: 15 december 2016
VOD-release: 13 april 2017
DVD-release: 14 april 2017